Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
366,88 Ft
Euró
400,91 Ft
Font
479,38 Ft
Bitcoin
64,084 $

Kedvezően alakulhat 2022-ben az autóvásárlással kapcsolatos lízingpiac

Nemcsak az autógyártást hátráltató chiphiány miatt emelkedő árakat, hanem az összes fenntartási kiadást számba kell venniük a vásárlásnál.

...svg content...Twenty20
Belföld
Author image

Kulcsár Péter

Szerkesztő
TÉMÁK

Szinte példátlan, hiánygazdasági helyzetben indult el az év az autók piacán, miközben a finanszírozás rendelkezésre áll, a kereslet is adott, de megtorpant az autópiac az akadozó  chipellátás miatt – derül ki a Magyar Lízingszövetség összeállításából, amely bemutatja, milyen szempontokat érdemes figyelembe venniük az autóvásárlást tervező cégeknek és magánszemélyeknek. Valamint ismerteti azt is, hogy a vállalkozások beruházási kedve egyelőre derűlátásra adhat okot.

„A múlt évben kezdett helyreállni a koronavírus-járvány okozta sokkból az autó- és az autófinanszírozási piac, ám a pandémiához köthető chiphiány nyomán megtorpant a globális autógyártás, egyszerűen nincs elég autó, amire egyébként adott a kereslet” – mondta Dr. Tóth Zoltán, a jármű-, ezen belül az autófinanszírozásban kulcsszerepet betöltő lízingvállalatokat tömörítő Magyar Lízingszövetség főtitkára. Soron kívül A havazás megbénította a vasúti közlekedést – masszív késések és kimaradó járatok

Hozzátette: „A jelentős méretű flottákat működtető cégeknél előfordul, hogy meghosszabbítják az eredeti futamidőt, amely lejárt volna, mert az autóhiány miatt nem tudják a soron következő cserét végrehajtani. Elsősorban a magánszemélyeknél érezhető az elbizonytalanodás vagy akár a használt autók felé fordulás is a magasabb árak vagy a hosszú szállítási határidő miatt aki viszont vásárolni szeretne, annak érdemes sokkal hamarabb lépnie.”

A szakember szerint nemcsak a mostani helyzetben, hanem általánosságban is lényeges, hogy minden autóvásárlást tervező pontosan határozza meg a vásárlás előtt, hogy pontosan mire fogja használni a kocsit.

„Városon belüli kis távolságra alternatíva lehet az elektromos autó, de napi hosszabb távú – például nagyvárosok közötti autópályás – utak megtételére az alacsonyabb fogyasztású kocsik, köztük a hibridek jelenthetik az alternatívát. Ami még finanszírozási szempontból mindegyik fél számára fontos, hogy meg kell nézni az adott autó használatának komplett költségeit. Vagyis nemcsak a vételárát és értékvesztését, hanem a fenntartási kiadásokat, amely magában foglalja a szerviz-, biztosítási-, gumiköltségek mellett az üzemanyagköltségeket is. A pontos kalkulációban pedig a lízingcégek, flottakezelők és az autókereskedők szakértői hathatós segítséget tudnak nyújtani” – fogalmazott a szakember.

Dr. Tóth Zoltán a Magyar Lízingszövetség adatait idézve azt mondta, a 2021 első kilenc hónapjára vonatkozó számok alapján növekedésben volt a lízingpiac, de ez elsősorban az eszközök, azon belül a járművek, autók drágulásával magyarázható.

A Magyar Lízingszövetség tagvállalatai ugyanis az említett időszakban 512 milliárd forintot helyeztek ki, ez több mint 20 százalékos éves növekedésnek felel meg. Ehhez képest az új lízingszerződések száma csak 9 százalékkal nőtt, az eltérés pedig az eszközök drágulásával magyarázható. A 2021-es év utolsó negyedévére vonatkozó becslések is hasonló képet mutatnak.

Arra egyelőre korai előrejelzést adni, mikor állhat helyre a rend a járművek és az autók piacán. Fontos azonban látni, hogy a 2021-es év alapján van ok azért az optimizmusra. A lízingvállalatok fejlődése szempontjából a beruházások, eszközbeszerzési kedv alakulása az egyik leglényegesebb tényező és rengeteg cég számára a lízingcégek nyújtják a finanszírozást a korszerűbb, hatékonyabb termelőeszközhöz.

Dr. Tóth Zoltán a felgyorsuló infláció és az inflációs várakozások letörése érdekében jegybanki kamatemeléseket értékelve azt mondta: Az emelkedő kamatkörnyezet miatt drágulhat a finanszírozás, ám a lízingcégek közötti verseny ezt a hatást valamelyest kompenzálja. Fontos továbbá, hogy vannak államilag támogatott programok, amelyek kedvező kamatozással igénybe vehetőek.

A lízingpiacnak az utóbbi években támaszt nyújtó jegybanki Növekedési Hitelprogramja ugyan kifutott, de a koronavírus-járvány okozta nehéz helyzetből való kilábalást segítő újraindulási konstrukcióknak, így a Széchenyi Program Go-nak és az Exim konstrukcióinak van lízingpiaci lába. Azaz kedvezményes kamatozással igényelhetnek lízingfinanszírozást a vállalkozások.