Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
366,88 Ft
Euró
400,91 Ft
Font
479,38 Ft
Bitcoin
64,084 $

Kiemelik a 2012-ben elsüllyedt Szőke Tisza roncsát

A legnagyobb magyar lapátkerekes gőzhajó roncsait nagy teherbírású ballonokkal emelik majd ki a vízből, számolt be róla a KÉSZ Csoport.

Belföld

Takács Petra

Szerkesztő

Mint írják, az egykori magyar luxusgőzös kiemelése több hónapos technikai felkészülés után kezdődhet el, a hajótest kiemelését heteken belül kezdi el a KÉSZ Csoportba tartozó MA-HARD Vízépítő Kft.

A szakemberek októberben hozták felszínre a még 2012-ben elsüllyedt roncsot, azóta zajlott a tervezés, a terület előkészítése és a szükséges eszközök gyártása. Soron kívül Máv: éjszaka helyreállhat a Déli pályaudvart érintő vonalak menetrendje

Jelenleg a Tisza Szeged melletti részén úszó hajótest köré vízforgató rendszert telepítettek, hogy a kialakuló jégréteg ne okozhasson további károkat a hajótestben és ne akadályozza a téli mentőakciót. A földmunkák mostanra elkészültek, jelenleg a bekötési pontok kialakítása zajlik a hajótestben és a parton.

A látványos kiemelést 15 darab, egyenként akár 80 tonna teherbírású, 10 méter hosszú és 1,5 méter átmérőjű, felfújható ballonnal végzik majd, ezek a hajó alatt gördülve segítik a partra vételt.

A közleményben Heizler Tamást, a MA-HARD Vízépítő Kft. ügyvezetőjét, a Hajózásért Alapítvány egyik kurátorát idézik, aki elmondta, hogy a ballonokat külön erre a célra gyárttatták, hiszen a 300 tonna súlyúra becsült, csaknem 80 méter hosszú, erősen megrongálódott hajótest egyenletes alátámasztása nagyon speciális felkészültséget igényel. A mintegy 2 kilométernyi kötélzet egyedi darabjainak gyártása is befejeződött, így a további előkészületek az időjárástól függően mintegy két hetet vesznek még igénybe. „Amikor a körülmények lehetővé teszik, a vontatást haladéktalanul megkezdjük” – mondta.

A legnagyobb magyar folyami lapátkerekes gőzhajó 2017 decemberében került a Hajózásért Alapítvány tulajdonába, amelyet kifejezetten a Szőke Tisza megmentésére hozott létre Varga Mihály, a KÉSZ Csoport alapítója, valamint Portás Csaba, az ügyért évek óta elkötelezett hajózási szakember. Az alapítvány bízta meg a MA-HARD Vízépítő Kft.-t, hogy amint megfelelőnek találja a körülményeket, tegyen meg minden szükséges intézkedést a gőzös kiemelésére. Tavaly októberében a vízállás lehetővé tette, hogy a 2012-ben elsüllyedt hajót a felszínre hozzák, a mentés előkészületei azóta zajlanak.

A lapátkerekes gőzhajót a Ganz Danubius Hajógyár újpesti üzemében építették 1917-ben; 1919-től a SAS, 1930 és 1944 között a Szent Imre, később a Felszabadulás, végül a Szőke Tisza nevet viselte. 1958-ban átépítették, ettől kezdve üdülőhajóként, majd 1973-tól állóhajóként, diszkóként is működött és a szegedi városkép elválaszthatatlan részévé vált.

NASA: újabb részletek jelentek meg, milyen lesz a következő holdra szállás

Az űrügynökség a weboldalán képeket is megosztott, amelyeken a történelmi pillanat látható.

A Máv jelenti, elhárították az informatikai rendszer hibáját

A Máv most arról adott tájékoztatást, hogy elhárították az informatikai rendszer hibáját, amivel megszűnnek a nagyobb késések.

Egyszerre hét autó rohant egymásba az M1-M7 közös szakaszán

Súlyos baleset történt az M1-M7 közös szakaszán, ahol egyszerre hét autó rohant egymásnak, a pontos körülmények nem ismertek.

Elgázolt egy embert a HÉV