Nehéz helyzetbe kerülhetnek a benzinkutak
Teljesen elszabadultak a benzinárak az elmúlt hónapok során, ezért a kormány kényszerű helyzetbe került.
Döntésük alapján befagyasztották a gázolaj és a 95-ös oktánszámú benzin árát 480 forinton, ennél többet egy kút sem kérhet ezekért. Az erről szóló rendeletből pedig egyértelműen kiderült, hogy nem is enged a kormány kiskapukat.
Különösen a kisvállalkozóknak lesz ez érzékeny pont: vagy bezárnak, mert rendkívül alacsony profitot fognak termelni, amelyből hosszabb távon nem lehet üzemeltetni a kutat, vagy amennyiben magasabb áron kínálják a benzint, komoly bírsággal sújtják őket.
Felmerülhet az önkéntes bezárás, valamint a szabályszegés miatt elrendelt bezárás is opcióként, ezen esetekben az Innovációs és Technológiai Minisztérium kijelölhet egy másik, ideiglenes üzemeltetőt a hatósági áras időszakra, amire már jelentkezni is lehet.
Gyurta Tibor ügyvéd az Mfor megkeresésére egyébként elmondta, hogy a kormány jogszerűen járt el az árak befagyasztásánál, ugyanis a veszélyhelyzeti jogszabályok erre felhatalmazzák, így az ármegállapítási törvény hatálya alá tudták helyezni az üzemanyagot.
A köztudomással ellentétben azonban ez miatt technikailag nem 3 hónapig, hanem másfél hónapig lesz csak hatályban az árstop, ugyanis a veszélyhelyzet december 31-ig tart. Ez azt feltételezi, hogy meg fogják minden bizonnyal hosszabbítani a járványügyi veszélyhelyzetet.
Gyurta Tibor az ideiglenes üzemeltetés kapcsán elmondta, hogy ezen esetben gyakorlatilag polgári jogi jogviszony jön létre a régi és az új üzemeltető között, viszont azt a jogszabály nem mondja ki, ennek mi a jogcíme, ami a felelősségi kérdéseknél kulcsjelentőséggel bír.
Az ideiglenes üzemeltető ugyanis jogosult az ingatlant és az eszközöket használni, az árukészletet is értékesítheti, tehát hasonlít a végrehajtási és felszámolási eljárásokra a helyzet. Meglehetősen bizonytalan polgári jogi helyzet állt elő, amitől hatalmas veszteségei is keletkezhetnek a régi üzemeltetőnek.
A jogász ezért azt javasolja, hogy mindenképpen kössön szerződést egymással a régi és az új üzemeltető, valamint jegyzőkönyvezzék a használatra átvett dolgokat. Mint fogalmazott, több fontos kérdés sincs tisztázva ugyanis:
A helyzet tehát nem egyszerű, mivel a világpiaci áremelkedéseknek messze nincs vége, ami tovább emeli az üzemanyag piaci árát. Ennek pedig az is lehet a következménye, hogy a hatósági árak akár hosszabb ideig is velünk maradhatnak.