Januártól 53 százalékkal emelkednek az utasforgalmi díjak a Heathrow-n
A Heathrow-ról induló utasok repülőtéri díjai az inflációt jóval megelőzve emelkednek: a jelenlegi 19,60 fontos személyenkénti díj újév napján 30 fontra emelkedik. A Polgári Légiközlekedési Hatóság (CAA) 53 százalékkal emelte meg az utasoknak fizetendő díjak felső határát, miközben konzultációt folytat a 2022 nyarától öt éven át alkalmazandó díjakról.
Évtizedeken át Heathrow volt messze a legforgalmasabb repülőtér Európában. Annak érdekében, hogy a díjak ne emelkedjenek sokkal magasabbra, mint bármely más repülőtéren, és ne fújják fel a repülés költségeit, a Polgári Légiközlekedési Hatóság (CAA) korlátozta a Heathrow által felszámítható összeget. A Covid-19 válság és a kormányzati utazási korlátozások következtében azonban a repülőtér messze lecsúszott az európai rangsorban.
Az Eurocontrol kedd reggel kiadott adatai szerint Heathrow az ötödik helyen állt Amszterdam, Isztambul, Frankfurt és a párizsi Charles de Gaulle mögött a múlt héten közlekedett járatok tekintetében – a forgalom 42 százalékát veszítette el, többet, mint bármelyik forgalmasabb riválisa.
2021 júliusára a Heathrow összesített vesztesége a járvány alatt 2,9 milliárd fontra nőtt. A repülőtér tulajdonosai azt remélték, hogy a díjak több mint duplájára emelkedhetnek, hogy segítsék a pénzügyi talpra állást. A Heathrow azt kérte a CAA-től, hogy emelje 32 és 43 font közötti összegre az egy utasra jutó díjak felső határát – ami 63 és 119 százalék közötti emelkedést jelent.
Válaszul a CAA azt mondta, hogy 24,50 és 34,40 font közötti tartományt vizsgál, ami 25-75 százaléknak felel meg. Az újév napjától bevezetett 30 fontos díj egy átmeneti intézkedés, hogy a Heathrow megkezdhesse veszteségeinek csökkentését. A végleges díj lehet ugyanannyi, magasabb vagy alacsonyabb.
A CAA vezérigazgatója, Richard Moriarty elmondta: „Bár a nemzetközi légi közlekedés még mindig fellendülőben van, a Heathrow repülőtér árszabályozásának meghatározása a sok bizonytalanság mellett azt jelenti, hogy alkalmazkodnunk kellett a megközelítésünkhöz.“
Válaszul a Heathrow szóvivője a The Independentnek elmondta: „Célunk, hogy olyan megállapodást érjünk el, amely lehetővé teszi számunkra, hogy utasainknak nagyszerű szolgáltatást nyújtsunk, miközben egy biztonságos, rugalmas és versenyképes központi repülőteret üzemeltetünk Nagy-Britannia számára.“
Hozzátette, hogy helyes, hogy a CAA megvédi a fogyasztókat a túlzott nyereségtől és a pazarlástól, a megállapodás nem arra szolgál, hogy megvédje a légitársaságokat a jogos költségnövekedéstől vagy a kevesebb utasból eredő hatásoktól.