Parkká alakíthatják a Nyugati pályaudvar egy részét
A Nyugati pályaudvartól Kelenföldig vezető vasúti Duna-alagút jelentősen átszabhatja a főváros közlekedését.
Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) nevű alap célja, hogy előmozdítsa a vasúti, közúti, belvízi és tengeri infrastruktúra fejlesztését, korszerűsítését szolgáló átjárható, multimodális (kombinált) hálózatok megvalósítását. Az alapból nyert egymilliárdos forrást a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) a Kelenföldi és a Nyugati pályaudvar között tervezett vasúti összeköttetés előkészületeire.
A szervezet vezérigazgatója, Vitézy Dávid arról számolt be, hogy a budapesti fejlesztés olyan uniós projektekkel versenyzett , mint a Lisszabon–Madrid nagy sebességű vasút tervezése vagy épp Zágráb vasúti csomópontjának a fejlesztési stratégiája – derült ki a Világgazdaság riportjából.
A lap azt írja, a földalattijárat 4,5 kilométer hosszú lesz, a Nyugati pályaudvartól – a Széll Kálmán tér érintésével – vezet majd a Kelenföldiig, persze áthaladva a Duna alatt. A Déli pályaudvar helyett a Széll Kálmán tér lesz Buda központi állomása, ami négyvágányos kialakítást kapna, 300 méteres peronokkal, így a gyorsvonatok és az intercityk is meg tudnának itt állni. Nemcsak a dunántúli célpontok, hanem a pesti külső kerületek és az agglomeráció, az Alföld és az északi országrész felé is sok közvetlen vonat közlekedne innen.
Az alagút átvezetne a Duna alatt egészen a Nyugati pályaudvarig, ahol visszatérne a felszínre, és a Dózsa György útnál csatlakozna a mai nyomvonalhoz, ezáltal a pályaudvar területén a műemlék épület új funkciót kaphatna, parkot építenének és a XIII. valamint a VI. kerület közötti átjárást javítanák.
A jelenlegi Déli pályaudvar megszűnne, így Buda frekventált helyén több mint 15 hektáros terület szabadulhatna fel. A mostani sínek és az üzemi épületek helyén minőségi zöldfelület, nagy közpark, játszóterek, középületek jöhetnek létre.
A vasúti forgalom is gyorsabbá és intenzívebbé válhatna – a mostani fővárosi fejpályaudvarokon jelenleg egy vágányon óránként csak két vonat tud megfordulni. Az ezek helyett tervezett átmenő rendszerű pályaudvarokon ugyanennyi idő alatt egy vágányon tizenkettő is megállhat.