Jól érezte mindenki, tényleg elszálltak az árak a strandokon és a büfékben
Az lehetett az érzése az embernek idén nyáron, hogy mintha drágább lenne a fürdőzés utáni nassolás – most adatok támasztják alá, hogy ez nem csak a percepció volt.
A Portfolio ugyanis szemügyre vette a strandozás és a nyári büfézések klasszikus élelmiszereit, így a lángost, a fagyit, a hamburgert, a gyrost és még a görögdinnyét is, hogy mégis mi történt az árakkal, tényleg ennyire megemelkedtek-e.
A rövid válasz pedig az, hogy igen. A gazdasági hírportál felkereste a Központi Statisztikai Hivatalt, hogy adjanak ki részletesebb bontást ezekről a termékekről, mivel a KSH mindössze 180 termék árait közli nominálisan.
Habár a KSH az elmúlt hónapokban mintegy 5 százalékos éves fogyasztói áremelkedésről, vagyis inflációról számolt be ezer termék és szolgáltatás alapján, azonban a strandokon ennél jóval súlyosabb a helyzet.
Kezdjük először a strandolással: már az öltözködésnél érezhető a drágulás, noha némileg kisebb mértékben, ugyanis a női fürdőruhának is már 2 százalékot emelkedett az ára. A strandbelépőjegyeknél már annál inkább érzékelhető lesz, ugyanis a tavalyi évhez képest 4.4 százalékot nőtt az áruk. Az élményfürdőknél már jóval nagyobb a gond, 11.4 százalékos a növekedés.
Amennyiben egy gömb fagyit nyalnánk el, akkor azt a tavalyi évhez viszonyítottan 8.3 százalékkal többért tudjuk, átlagosan 285-287 forintért. Ha egy kis görögdinnyét is szeretnénk enni, akkor ez 12. 5 százalékkal kerül többe, mint tavaly.
Amennyiben a klasszikus strandbüfé-élményt akarjuk átélni, akkor érezzük az emelkedés súlyosságát igazán: tavalyhoz képest a lángos ára 12.2 százalékkal, a pitás gyros ára 23.7 százalékkal, a hamburger ára pedig 47.5 százalékkal növekedett, utóbbi 564 forintról átlagos 825-839 forintra (és akkor ez csak a sima hamburger, az ínyencek bőven 1000 forint felett vannak, de a 2000 forint sem ritka).
A Portfolio is megjegyzi, hogy érdemes annyival árnyalni a KSH adatait, hogy ezek az országos átlagárakat jelzik, így egészen biztosak lehetünk abban, hogy a felkapottabb üdülőhelyeken ennél magasabbak az árak.