Nem mindenki örül a hétfőtől érvényes drasztikus sebességkorlátozásnak Párizsban
Közlekedésbiztonsági, környezetvédelmi és urbanisztikai okokból döntöttek a maximális sebesség csökkentése mellett.
Közlekedésbiztonsági okokból hétfőtől már csak 30 km/órával közlekedhetnek az autósok Párizsban, a Le Figaro beszámolója szerint azonban nem mindenki örül ennek a döntésnek.
A főváros önkormányzata csaknem 200 másik francia település példáját követte, többek között 30 km/órás sebességkorlátozás van érvényben Montpellier-ben, Grenoble-ban és Toulous-ban. Míg a legtöbb területen többnyire nagy egyetértésnek örvend a szabályozás, Párizsban – ahol az utak 60%-án már korábban is ugyanilyen sebességkorlátozás volt érvényben – kevésbé felhőtlen a döntés fogadtatása.
Drasztikus sebességkorlátozást vezettek be a spanyolok
“Sokkal inkább politikai döntés, mint ökológiai” – érvelnek az Anne Hidalgo és kormánya által megalkotott, újonnan életbe lépő törvény ellen a kritikusok. A lap szerint Párizsban az átlagsebesség már most sem lép át a 15 kilométer/órát, és felmerül a kérdés, be fogják-e tartatni az új korlátozást, és minden járműre, például a buszokra is érvényes-e.
“A korlátozás a közlekedésbiztonság fő problémájára ad választ” – közölte David Belliard, Párizs főpolgármester-helyettese, közlekedésért, nyilvános helyekért és mobilitásért felelős vezető. A fővárosban csupán a Boulevard de Maréchaux-n, a Bois de Bolougne, a Bois de Vincennes útjain és négy főúton, köztük a Champs-Élysées-n marad 50 km/órás sebességkorlátozással hétfőtől.
“Az átlagos sebesség csökkentésével csökkennek a gyorsulás és lassulás hatásai, így pedig a zajszennyezés is” – mutatott rá David Belliard, hozzátéve, hogy 3 decibeles csökkenésről van szó. A város honlapja szerint egyébként a párizsiak 59 százaléka egyetért az önkormányzat döntésével, és azt is írják, hogy az új maximum sebességre vonatkozó táblák, valamint a mérőeszközök már a helyükön vannak.
A hétfőtől érvényes szabályozás kritikusai szerint ráadásul a sebességkorlátozás nem feltétlenül a Párizsban élőkre van hatással, inkább a külvárosiak és az agglomeráció lakóinak életét nehezíti meg. Arra hivatkoznak, hogy tömegközlekedéssel nem vagy csak nagyon nehézkesen lehet bejutni a fővárosba, pedig sokan ingáznak. Egy érintett a lapnak elmondta, hogy tömegközlekedéssel két órát kellene utaznia a Párizs belvárosában található munkahelyére, vagyis kétszer annyit, mint autóval. Marie hozzátette, hogy egy fiatal nő számára az sem jelent megoldást, hogy közelebb költözik a munkahelyéhez, mert nagyon drágák az albérletek.
A 30 km/órás sebességkorlátozást megelőzte az alacsony kibocsátású zónák júniusi bevezetése, valamint a nagy területű, sok parkolóhellyel rendelkező parkolók kiiktatása a fővárosból. Egy szakértő attól is tart, hogy az autózás visszaszorítására tett erőfeszítések miatt új lendületet kaphatnak a sárgamellényesek, akik számára a járművek nem élvezeti célt, hanem munkaeszközt jelentenek.