Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

Egy 500 éves szobron talált ujjlenyomatról azt feltételezik, hogy Michelangeloé lehetett

Egy 500 éves szobron talált ujjlenyomatról azt feltételezik, hogy Michelangeloé lehetett

Egy 500 éves szobron talált ujjlenyomatról azt feltételezik, hogy Michelangeloé lehetett
Fotó: Victoria & Albert Museum

Egy kis viaszszobor talán minden eddiginél közelebb hozott minket Michelangelóhoz, miután a múzeumi szakértők megtalálták a reneszánsz mester ujjlenyomatát – az anyagba nyomva.

A londoni Victoria & Albert Múzeum (V&A) szakemberei egy sötétvörös figurán fedezték fel a nyomot, amely egy nagyobb, befejezetlen márványszobor eredeti vázlatmodellje volt. Az 500 éves, „Egy rabszolga” című viaszszobor Michelangelo előkészületeinek része volt II. Gyula pápa díszes római síremlékéhez.

A cikk a videó után folytatódik

Egy múzeumi lista szerint a tervezett szobor egyike volt a pápa végső nyughelyére tervezett több mint 40 életnagyságú figurának. Michelangelo elkezdett dolgozni egy nagyobb márványváltozaton, amelyet „Fiatal rabszolgának” neveztek el, bár a művet nem fejezte be, ugyanis a pápa sírjára vonatkozó terveket később „jelentősen csökkentették”.

„Izgalmas kilátás, hogy Michelangelo egyik ujjlenyomata megmaradhatott a viaszban. Az ilyen nyomok egy művész alkotófolyamatának fizikai jelenlétére utalnának”

– idézi a BBC sajtóközleménye a V&A egyik vezető kurátorát, Peta Motture-t.

Michelangelo köztudottan sok előkészítő munkáját megsemmisítette, így a viaszmodell ritka betekintést nyújt korai folyamataiba. Potture példának nevezte, „ahol az elme és a kéz valahogy összeér”, hozzátéve: „Az ujjlenyomat közvetlen kapcsolatot jelentene a művésszel”.

Fotó: Victoria & Albert Museum

A festő Giorgio Vasari 16. századi életrajzában, a „Michelangelo élete” című művében részletesen leírta, hogy a reneszánsz mester hogyan használta a viaszmodelleket a nagy szobrok elkészítéséhez. Vasari, aki Michelangelo barátja volt, azt írta, hogy a művész vízbe merítette a modelleket, majd lassan kiemelte őket, miközben a megfelelő részleteket faragta a teljes méretű márványalkotásokra – írja a V&A.

A kevesebb mint 18 centiméter magas viaszvázlat-modell feltehetően 1516 és 1519 között készült, több mint 10 évvel azután, hogy a pápa sírját először megrendelték. A „Fiatal rabszolga” végső terve, amely ma a firenzei Accademia Galériában található, több szempontból is eltér a korai viaszmodelltől, ami arra utal, hogy Michelangelo „egy későbbi szakaszban finomította a tervet” – írja a CNN.