Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
366,88 Ft
Euró
400,91 Ft
Font
479,38 Ft
Bitcoin
64,084 $

Minden, amit a PS5-ről és a Series X-ről eddig megtudhattunk

Év végén piacra dobhatják a Sony és a Microsoft következő generációs konzoljait – ennek apropóján egy összeállítást készítettünk alapul véve azokat az információkat, amelyeket az elmúlt pár hónapban megtudhattunk.

Smart
Author image

Kulcsár Péter

Szerkesztő

Az elmúlt majdnem fél év során megannyi újdonsággal szolgált számunkra mindkét techóriás. Kiderültek a hardverek specifikációi, bemutatták a kontrollereket, kaptunk egy kissé félresikeredett konferenciát, elkápráztattak minket egy lélegzetelállító demóval és továbbra is tartják bennünk a hype-ot az érkező rendezvényekkel.

A részletes technológiai elemzést már megírtuk, mivel a komponensek adatait már korábban felfedték a redmondiak és a japánok is, azonban a legfontosabb funkciókról és magukról a játékokról még nem készítettünk analízist. Bár a Sony még mindig erősen hallgat, azért már elhintettek néhány infómorzsát, a Microsoft pedig már túl van az első third-party show-ján. Soron kívül Donald Trump ismét felhívta Orbán Viktort

Még kissé a látatlanban tapogatózunk, viszont kialakult már egy sejtésünk arról, hogy mik lehetnek a különbségek a konzolok között – ezt szeretnénk most bemutatni.

Exkluzív címek

A Microsoft az utóbbi években azzal büszkélkedhetett, hogy sikerrel megkaparintott olyan játékfejlesztői stúdiókat, amelyek korábban rendkívül jó game-eket tettek le az asztalra. Az Xbox Games Studio névre hallgató projektben temérdek hozzáértő szakember és programozó dolgozik.

A redmondiak erősen a cross-gen felé hajlanak, azaz a Series X mellett a még aktuális Xbox One-ra, de PC-re is érkeznek majd a játékok. Utóbbi azért fontos, mert a Microsoft a számítógépes gamerek köré is szeretne egy állandó bázist építeni, így akár még több PlayStation-ös felhasználót csábíthatnak magukhoz.

Series X-re eddig bejelentették a Ninja Theory stúdió alkotását, a Senua’s Saga: Hellblade 2-t, ami a méltán híres Hellblade: Senua’s Sacrifice folytatása lesz. Az Observer és a Layers of Fear készítői, a Bloober Team a The Medium játékukat exkluzívan Series X-re és PC-re tervezik. Természtesen nem szabad megfeledkeznünk a húzócímnek számító Halo Infite-ről sem, ami Series X-re és Xbox One-ra egyaránt jön majd.

Halo Infinite (Fotó: Microsoft / Xbox)

Minél közelebb kerülünk a júliusi Xbox 20/20 eseményhez, annál több információt kaphatunk a first-party stúdióktól is, így reménykedünk benne, hogy a Microsoft képes lesz még nagyot robbantani.

A Sony a PS4-gyel toronymagasan megnyerte a jelenlegi konzolháborút. Olyan exkluzív játékokat tudhat a magáénak, amellyel a redmondiak képtelenek harcba szállni. Elég csak megemlíteni a God of Wart, az Uncharted 4-et, a Gran Turismo Sportot, a Spider-Mant, a Horizon Zero Dawnt, a Bloodborne-t, a The Last Guardiant vagy az érkező The Last of Us Part II-t és a Ghost of Tsushimát. Bár egyelőre a japánok csendben vannak és semmilyen információval nem szolgáltak a PS5-ös játékokkal kapcsolatban, azért néhány címről már lehetnek sejtéseink.

The Last of Us Part II (Fotó: Sony / PlayStation)

A 2019-es Game Awardson a Gearbox stúdió bejelentette a TPS fantasy lootolós-verekedős Godfallt, ami PS5-re és PC-re fog érkezni és valószínűleg év végén dobhatják piacra. A Teamkill Media Quantum Error horrorjátékáról is tudunk, valamint erősen gyanítjuk, hogy készülőben van a Horizon Zero Dawn következő epizódja, mivel a Guerilla Games több álláshirdetésben is programozókat keresett a game fejlesztéséhez az elmúlt években. A PS5 devkitjére a Gran Turismo került fel, ami egyesek szerint azt jelenti, induló címként jöhet majd a széria hetedik része, erről viszont a Polyphony Digital szintén hallgat.

A Fortnite-on, a Dirt 5-ön és az Assassin’s Creed Valhallán kívül egy csomó multiplatform game is elérhető lesz, néhány grafikailag felújított változatban.

Előfizetői szolgáltatások

Nyilvánvaló, hogy a gaming piacon lassan elfelejthetjük a klasszikus dobozos játékok vásárlását. Minden jel arra mutat, hogy a PS5 és a Series X is a feliratkozókra épülő havi rendszerességgel frissített előfizetéses rendszerekre építheti a stratégiáját.

Xbox Game Pass Ultimate (Fotó: Microsoft / Xbox)

A Microsoft rendkívül szerteágazó környezetet alakított ki maga körül az Xbox Game Pass bevezetésével, amit sokan a „játékosok Netflixének” tartanak. Egy több mint száz játékból álló könyvtár áll a gamerek rendelkezésére, amelyet általában fél évente frissítenek és igyekeznek a legújabb game-eket is hozzáadni.

A Game Pass Ultimate a konzolon kívül PC-re egyaránt kínálja a jobbnál jobb játékokat, ezen felül az Xbox Live Goldot is tartalmazza, amellyel a multiplayer mód érhető el. Egy ideje tudjuk, hogy Phil Spencer az All Accessben, a Project xCloudban és a Game Pass-ben látja a next-gen jövőjét, ezért a Series X egészen biztosan ezen az úton indulhat el.

PlayStation Now (Fotó: Sony / PlayStation)

A Sony-nál egy hasonló, PlayStation Now-ra keresztelt szolgáltatást vezettek be. Bár a Now annyira nem fejlett és kiterjedt, mint a Game Pass, azért itt is találunk főleg exkluzív címeket PS2-től PS4-ig, melyekért érdemes kifizetni a havi tíz dollárt.

Az Xbox szolgáltatásával ellentétben a PS Now sokkal inkább a felhőre és a streamelésre épít. A fejlesztések során kiküszöbölték a problémának számító késési időt, javítottak az interfészen és a kezelhetőségen, valamint kibővítették a játékok kínálatát. A Sony a next-gen konzol esetén tovább folytathatja ezt a tendenciát és szerintünk meglepő eredményeket mutathat majd fel a PS5-nél is.

Visszafelé kompatibilitás

A Microsoftnál megszokhattuk, hogy a játékok visszafelé kompatibilitása kulcsszerepet játszik a cég portfóliójában. A Series X-nél ugyanúgy megkapjuk ezt a funkciót és az összes game-ünk az Xbox 360-ig visszamenőlegesen elérhető lesz a vadonatúj konzolon egyaránt.

A redmondiak filozófiáját a Smart Delivery erősítheti meg, ami azt jelenti, hogy elég lesz a kiválasztott first-party vagy third-party fejlesztői stúdiók által készített játékokat egyszer megvenni és Xbox One-on és Series X-en is játszhatunk velük. A korábban már megvásárolt játékaink így automatikusan bekerülnek a Series X könyvtárunkba is, ahonnan egyszerűen letölthetjük és telepíthetjük őket.

A Sony a legutóbbi bemutatóján kiemelte, hogy a PS5 esetében a korábbi generációhoz képest nagyobb hangsúlyt fektet a visszafelé kompatibilitásra. A részleteket egyelőre nem ismertették, viszont a Mike Cerny által tartott prezentációból kiderült, a játékok túlnyomó többsége támogatni fogja ezt a lehetőséget. Hogy pontosan melyik game-eknél számíthatunk arra, hogy feljavított verzióban játszhatunk velük PS5-ön is, egyelőre még nem tudjuk.

Érzékenyebb kontrollerek

Xbox Series X kontroller (Fotó: Microsoft / Xbox)

A Microsoft nem változtatott túl sok mindent a gamepeden. A szinte tökéletesre sikerült Xbox One kontroller a Series X-es változattól csupán az ergonómiájában, az új Share gombjában és az USB-C csatlakozójában különbözik. A D-Pad kapott még egy diszkszerű kialakítást, ezeken kívül azonban ugyanazt a kényelmes gameped lesz a next-gen konzolhoz is, amit már jól megszokhattunk.

DualSense kontroller (Fotó: Sony / PlayStation)

A PS5 DualSense kontrollere egy vadonatúj megoldás a Sony részéről. A DualShock átesett egy komoly ráncfelvarráson és egy sokkal kézenfekvőbb dizájnt hoztak létre. Az áprilisban bemutatott DualSense két színben pompázik: a fekete-fehér színkombináció pazar látványt nyújt.

A Share gombot Create gombra cserélték, szereltek a kontroller szívébe egy mikrofont, adaptív L2 és R2 gombokat alakítottak ki, valamint az USB-C csatlakozón kívül ellátták haptikus visszajelzéssel a gamepedet.

Az Xbox-tulajdonosok örülhetnek, mivel az Xbox One kontrollerei használhatóak lesznek Series X-en is. A Sony még nem nyilatkozott arról, hogy a DualShock 4 kompatibilis lesz-e a PlayStation 5-tel.

SSD

Bővíthető SSD NVMe (Fotó: Microsoft / Xbox)

Mindkét konzolba bekerült a fejlesztők által már nagyon várt SSD, ami az NVMe technológiának köszönhetően csúcskategóriás PC-k magasságába helyezheti a játékgépeket az adatátviteli sebességek szempontjából. A gaming stúdiók programozó lenyűgözőnek tartják ezt az innovációt és szerintük végre elfelejthetjük a hosszú töltőképernyőket és a renderelés is pillanatok alatt megtörténhet.

A Series X-ben egy 1 terabájtos egység szerepel majd, míg a PlayStation 5-be egy 825 gigabájtos saját készítésű meghajtót szerelnek.

A játékok installációs fájljai évről évre egyre növekedtek. Ma már ott tartunk, hogy egyetlen AAA game sem létezik 100 gigabájt alatt, ami komoly kihívásokkal szembesítette a konzolok készítőit.

A Series X-et bővíthetjük majd egy 1 terabájtos Seagate SSD-vel, a Microsoft pedig azt ígérte, semmilyen eltérést nem fognak tapasztalni a gamerek a sebességben, ha az ajánlott külső meghajtók közül választanak. Bármilyen USB-vel ellátott merevlemezt csatlakoztathatunk a next-gen géphez, így az Xbox One játékainkat telepítés nélkül elérhetjük majd.

A PlayStation 5 egy különleges dekompressziós eljárást használ a saját SSD-jénél, amellyel csökkenthetőek lesznek a telepítendő játékok fájlméretei. Ezen kívül bizonyos m.2-es NVMe meghajtókkal bővíthetjük majd a tárhelyünket, ha esetleg betelne a rendszer. Ugyanúgy csatlakoztathatjuk a külső merevlemezeinket, a visszafelé kompatibilitás esetén pedig az Xboxhoz hasonlóan telepítés-mentesen játszhatunk a régi játékainkkal.

Teljesítménybeli eltérések

AMD Zen 2 lapkakészlet (Fotó: AMD)

Már hónapok óta zajlanak a találgatások, okfejtések és az elemzések azzal kapcsolatban, hogy vajon melyik konzol lehet a legerősebb. Minden a teraflopok körül forog – ez mutatja meg, hogy milyen grafikai teljesítményre képes az adott játékgép.

A PlayStation 5 elvileg 10,28 teraflopot tud magából kisajtolni, míg a Series X-nél ugyanez az érték 12,18 teraflop, de hogy mindez gyakorlatban mit jelenthet, csak megjelenés után láthatjuk majd.

Mindkét konzol használni fogja a ray-tracing technológiát, támogatni fogják a 4K és a 8K felbontásokat és a 120 FPS-t. Az utóbbit a stúdiók egyénileg dönthetik el, hogy alkalmazzák-e, ami kissé keserédes hír – az Assassin’s Creed Valhalla fejlesztői például kijelentették, legfeljebb 30 FPS-sel fog futni a játékuk next-gen konzolokon.

A Sony és a Microsoft játékgépében egyaránt az AMD Zen 2 processzorai és a Navi-alapú RDNA 2 grafikus vezérlői fognak duruzsolni. Akkor valójában mi is lesz a különbség a két konzol között?

Papíron a Series X erősebbnek tűnik, azonban ez önmagában még semmit nem jelent. Gondoljunk csak vissza a nemrég bemutatott Unreal Engine 5 techdemóra, ami PlayStation 5-ön futott és fantasztikus grafikai újításokat láthattunk benne.

A több milliárd poligonból renderelt környezet, a realisztikus fények és árnyékok, a gördülékeny mozgás és FPS mind-mind azt bizonyították, hogy a japánok még nagy meglepetésekre készülhetnek.

Közben a Sony akarva-akaratlanul újabb infómorzsákat hintett el:

https://liner.hu/a-sony-veletlenul-kiszivarogtatta-az-egyik-exkluziv-ps5-jatek-erkezeset/

Nagy Mártont idegesíti, amikor a reptér visszavásárlását kritizálják

Nagy Márton nagyon is elégedett a Liszt Ferenc Repülőtér visszavásárlásával, amit aranytartaléknak is tart.