Bár az Ever Given kiszabadult, a Szuezi csatorna blokádjának hatását hónapokig érezzük majd
A négyszáz méteres teherhajó, mely majdnem egy hétig állta el a Szuezi-csatornát, kiszabadult, így napok óta rostokoló hajók százai indulhattak meg a fontos kereskedelmi útvonalon.
De ez nem azt jelenti, hogy a válságnak vége van azon cégek számára, melyek nyersanyagokat, alkatrészeket és termékeket várnak. Már az Ever Given megfeneklése előtt is eléggé kinyúltak a beszállítóláncok, emiatt sokkal drágább volt a szállítmányozás a világban, ami több termékből hiányt okozott a szobabicikliktől a sajtokig.
A CNN összefoglalója szerint most 367 hajó – köztük 35 olajtanker és 96 konténerekkel megpakolt hajó – vár arra, hogy átkelhessen a csatornát. Ha elindulnak, napokig fog tartani, míg a dugó megszűnik, így további késések várhatóak.
Az IKEA a csatorna kérdésére már múlt héten bejelentette, hogy a fennakadás „korlátokat vet a cég ellátási láncába”, hogy mekkorát, az attól függ, hogy milyen sokáig tart kiszabadítani az Ever Givent:
A világ legnagyobb teherhajózási vállalatának, a Maersknek három hajója is a csatornában rekedt, 29 pedig előtte vár, hétfőn pedig újabbak érkezhetnek. A cég 15 hajóját már elirányította az Afrika déli csücskénél lévő Jóreménység-fok felé, de emiatt hosszabb és drágább lesz az utazás.
A Maersk szerint még hat, vagy akár több napig is eltarthat, mire a feltorlódott hajók mind beléphetnek a csatornába, azonban az üzleti szférában ennél sokkal tovább érezhetőek lesznek a hatásai:
„Még ha újra is nyitják a csatornát, a globális kapacitásra és ellátásokra gyakorolt hatások már most beindították az ellátási láncok újabb megszakadását, így akár hetekig, hónapokig is eltarthat, mire a helyzet normalizálódik” mondta a cég.