Hiába vonult el a szokatlan fagy, nincs még vége a texasiak megpróbáltatásainak
A szokatlanul hideg időjárást követően, mely miatt milliónyi texasi maradt áram nélkül, sokak újabb válság elé néznek: kolosszális villanyszámla érkezett.
Az áremelkedés azokat sújtja, akik nagykereskedői árat fizetnek a villamosenergiáért, ez általában olcsóbb, mint fix árat fizetni a jó időben, azonban amikor megugrik az áram iránti kereslet, nagyot nőhet. Sokan azok közül, akik hatalmas számlákat kaptak, a Griddy nevű texasi cég ügyfelei, írja az AP.
Volt olyan, akinek amúgy napi 2,5 dollárt, azaz kb. 800 forintot kell az áramért fizetnie, a ciklon tombolása alatt azonban többszázezer forintosra ugrott ez a díj. Mivel mind a gázvezetékek, mind a szélerőművek elfagytak a múlt héten, kisebb volt az energiakészlet, míg a kínálat megugrott, emiatt ugrottak meg a nagykerárak is, mondja a Texasi Egyetem energiakutatási szakértője, Joshua Rhodes.
Ezek az árak általában kilowattóránként pár centesek, múlt héten azonban akár 9 dollárra is nőhettek. Akik fix díjat fizettek, azok ebből nem éreztek annyit, nekik kb. 12 cent volt a maximum, de Rhodes szerint az ő számlájukon is látszani fog a dolog az év későbbi felében, még ha nem is kell százezres tételeket fizetniük.
A 2017-ben alapított Griddy havonta 10 dolláros összegért biztosítja, hogy a felhasználók nagykeráron használhassák a villamosenergiát, ők pedig előre figyelmeztették ügyfeleiket, hogy az árak nőni fognak és jobban teszik, ha szolgáltatót váltanak. Azóta az ő áraik is visszaálltak az eredetire.
Ed Hirs, a Houstoni Egyetem kutatója elmondta, 30-90 nap kell ahhoz, hogy felmérjék az árnövekedés okozta „pénzügyi pusztítás” mértékét. A Griddynek 29 ezer ügyfele van, de más szolgáltatóknál is lehet nagykereskedelmi áron energiához jutni.
Texas kormányzója, Greg Abbott vasárnap elmondta, a törvényhozás tagjaival igyekeznek az ügyet megoldani és „módot találni arra, hogy az állam enyhítsen a terheken.” Részletekre nem tért ki, de Texas vezetése már megtiltotta a szolgáltatóknak, hogy nemfizetés miatt lekapcsolják a szolgáltatást.
Rhodes szerint nem feltétlenül lenne megfelelő megoldás az ügyfelek kisegítése, mivel „ők választották a nagykerárakat és emiatt már jó ideje sokkal kevesebbet fizethettek, mint mások.”