Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Elkészült egy új, minden eddiginél részletesebb 3D-s modell a Titanicról

Elkészült egy új, minden eddiginél részletesebb 3D-s modell a Titanicról

Elkészült egy új, minden eddiginél részletesebb 3D-s modell a Titanicról
Fotó: Unsplash/Edwin Petrus

Mindez tisztáz néhány dolgot a katasztrófa utolsó órájából, például azt: a kettes kazánház mérnökei valóban az utolsó pillanatig lapátolták a szenet, hogy tovább termeljék az áramot és a mentés a fedélzeten a lehető legjobb fényviszonyok között történjen.

Víz alatti robotoknak köszönhetően elkészült egy új, 3D-s modell a Titanicról, amin eddig soha nem látott részletek is megjelennek, beigazolva szemtanúk visszaemlékezéseit – derül ki az erről szóló beszámolóból. Mint írják, a hajóroncsot az Atlantic Productions és a Magellán szkennelte be, a több százezer állóképet és 4K-s felvételeket két éven át elemezték. Az eredményeikről egy BAFTA-díjas dokumentumfilm is készült, amit a National Geographic április 12-én mutat be a csatorna közleménye alapján.

A több százezer képet összevetették a hajó eredeti tervrajzaival, és így számítógépesen összerakták a Titanic digitális ikertestvérét. Bár fényképek már eddigi is készültek a roncsról, a technológia lehetővé tette, hogy digitálisan az egész hajót meg lehessen vizsgálni – emelik ki. A felvételeken látszik, hogy a kettészakadt hajó orra úgy ül a tengerfenéken, mintha csak folytatná az útját, míg a farrész egy rozsdás fémkupaccá omlott össze. Az egyes részleteket most közelebbről is meg lehet vizsgálni, és több szemtanú visszaemlékezését is sikerült megerősíteni.

Néhány betört kajütablak arra utal, hogy a jéghegy valóban betörte azokat, és többen is mondták, hogy jég hullott az kabinokban – részletezik. Emellett az is látszik, hogy a kettes kazánház mérnökei valóban az utolsó pillanatig lapátolták a szenet, hogy tovább termeljék az áramot és a mentés a fedélzeten a lehető legjobb fényviszonyok között történjen. Erre utal egy nyitott állásban lévő gőzszelep és a konkáv falú kazánok. A Telex a BBC-re hivatkozva megjegyzi: a kazánház mérnökei mind odavesztek a süllyedés során.

A hajót azért nevezték elsüllyeszthetetlennek, mert elvileg ha négy rekeszét el is öntötte volna a víz, még a felszínen tudott volna maradni. Számítógépes modellek alapján azonban hat rekesz sérült meg, amikbe így nagyjából A4-es papírlap méretű lyukakon ömlött be a víz, ami a hajó elsüllyedéséhez vezetett. Ez azonban nem látszik a felvételeken, mert a kilyukadt részeket üledék fedi – magyarázzák.


Két éve korábban nem látott felvételeket hoztak nyilvánosságra 1986-ból, amikor is megkezdték a tragikus és legendás Titanic roncsának feltárását. A felvételeket egy Alvin névre keresztelt háromszemélyes mini-tengeralattjáró segítségével készítették, mely ehhez hasonló kutatási célokat szolgál. 1986-ban forogtak először a kamerák, és egyúttal ez volt az első alkalom, amikor ember láthatta az 1912-ben elsüllyedt Titanicot.