Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

AKTUÁLIS

AKTUÁLIS

A 10 legsötétebb western az elmúlt 25 évből

A 10 legsötétebb western az elmúlt 25 évből

A 10 legsötétebb western az elmúlt 25 évből
Northfoto

Az elmúlt 25 évben 10 olyan westernfilm is megjelent, amik egyenesen sokkolják az embert.

A western műfaj a filmtörténet legnagyobb alkotásai közül is számosat adott a közönségnek – gondoljunk csak Az üldözők vagy az Egy maréknyi dollárért klasszikusaira, illetve a későbbi Farkasokkal táncoló és Django elszabadul sikereire. Már a 70‑es évektől kezdve olyan filmek, mint a Kék katona vagy a Fennsíkok csavargója mutatták meg, milyen sötét és veszélyes is volt valójában a határvidék.

A cikk a videó után folytatódik

Az elmúlt huszonöt évben pedig újabb alkotások érkeztek, amik a vadnyugat brutalitását és kegyetlenségét állították középpontba – és a legtöbbjük bátran vállalta a sötétséget.

Bosszú és túlélés történetei

A Seraphim Falls – A múlt szökevénye egy szürreális bosszúwestern, amiben Gideont a könyörtelen Carver üldözi a polgárháború utáni Amerikában. A film fokozatosan fordul át természetfeletti hangulatba, miközben a nézőt arra kényszeríti, hogy elgondolkodjon: mi az ára a bosszúnak – írja a CBR.

Paul Thomas Anderson klasszikusa, a Vérző olaj nem a fegyverek brutalitásával, hanem Daniel Plainview erkölcsi leépülésével sokkol. A kritikusok szerint „a történet igazi sötétsége a főhős morális hanyatlásából fakad”, ahogy a férfi minden kapcsolatát elpusztítja, és a kapzsiság rabjává válik.

Ron Howard filmje, Az eltűntek Az üldözőket idézi meg, de sokkal kegyetlenebb formában. A történet középpontjában az apacsok által elrabolt nők és lányok megmentése áll, ami a vadnyugat egyik legsötétebb oldalát tárja fel: az emberkereskedelmet.

Quentin Tarantino Aljas nyolcas című filmje a 70‑es évek revizionista westernjeinek hagyományát folytatja. A hóviharban összezárt nyolc idegen közötti paranoia és gyűlölet fokozatosan halálos végkifejlethez vezet. A kritikusok szerint „a film Tarantino egyik legerősebb forgatókönyve, amely egyszerre tisztelgés és újraértelmezés”.

Hősök és antihősök

James Mangold Börtönvonat Yumába című alkotása a hős és a bűnöző közötti tisztelet kialakulását mutatja be, miközben a végkifejlet szívszorítóan tragikus. Alejandro González Iñárritu A visszatérő című filmje pedig Hugh Glass túlélésért és bosszúért folytatott küzdelmét meséli el, amelyet a kritikusok „a vadnyugat legkegyetlenebb túlélőtörténetének” neveztek.

Scott Cooper Ellenségek című filmje az indián háborúk utolsó napjaiban játszódik, és a rasszizmus, valamint az előítéletek lebontását állítja középpontba. A történetben Joseph Blocker kapitány kénytelen szembenézni saját gyűlöletével, miközben egy haldokló törzsfőt kísér vissza ősei földjére.

Legendák és mítoszok dekonstrukciója

Andrew Dominik mesterműve, Jesse James meggyilkolása, a tettes a gyáva Robert Ford nem a vérengzésben, hanem a karakterek pszichológiai mélységében rejti sötétségét. A film bemutatja, hogyan omlik össze a mítosz, amikor Bob Ford szembesül Jesse James valódi arcával.

A Coen testvérek Nem vénnek való vidék című alkotása a neo‑western egyik csúcspontja, amiben Anton Chigurh könyörtelen üldözése fatalista világképet tár fel. A kritikusok szerint „a film a végzet elkerülhetetlenségét mutatja be, ahol a jó emberek is áldozattá válnak”.

Végül S. Craig Zahler Csontok és skalpok névre keresztelt filmje a horror és a western brutális keveréke, ami egy kannibál indián törzs történetén keresztül mutatja be a vadnyugat legfélelmetesebb arcát. A CBR szerint „ez a 21. század legsötétebb westernje, amely minden határt feszeget”.