10 hónap alatt 10 millió utas fordult meg a Liszt Ferenc repülőtéren
Több mint kétszerese ez a szám a tavalyinak, a repülőtéren történt beruházásoknak köszönhetően pedig folyamatosan növekszik az utasok általános elégedettségi szintje is.
Ahogy egyre inkább magunk mögött hagyjuk a nyarat, úgy csökken szépen lassan az utasforgalom a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. Ugyan továbbra is egymillió felett volt októberben a havi utasszám, a 2019-hez mért forgalom a nyári 80-82%-ról 79%-ra mérséklődött. Az év tizedik hónapjában 1 169 679 érkező és induló utas fordult meg a budapesti légikikötőben, a repülőtér ezzel együtt eddig összesen 10 230 431 utast regisztrált 2022-ben, 220%-kal többet, mint a tavalyi évben.
A tavalyi évben a Budapest Airport 2023-ra predesztinálta a 2019-es forgalom teljes visszaépülését, a nemrégiben bevezetett adó azonban további terhet rótt a légitársaságokra, amely az idei őszi és téli szezonra vonatkozó kapacitások törléséhez vezetett. Ennek, valamint az inflációnak és a lassuló gazdaságnak következtében a Budapest Airport felülvizsgálta korábbi előrejelzését és a 2023-ra vonatkozó becslést 2 millió utassal csökkentette. Ez a visszaesés nemcsak a Budapest Airportot, hanem a teljes turisztikai ágazatot érinti, több mint 100 milliárd forint potenciális bevételkiesést generálva az iparág számára.
A cargo árumennyiség a szeptemberi minimális visszaesés után októberben 11,2%-kal nőtt az előző év azonos időszakához képest: a Budapest Airport a múlt hónapban 17 011 tonna árut kezelt. A növekedés hátterében az év végi csúcsidőszak miatti forgalomélénkülés, illetve a repülőtér és a légi áruszállítási közösség közös munkája áll, amelynek köszönhetően a budapesti repülőtér erős eredményeket produkál annak ellenére is, hogy a légi áruszállításban globális lassulás figyelhető meg.
Értékelik az utasok a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér folyamatos fejlesztését
Az elmúlt három évben több mint 80 milliárd forintból megvalósult beruházásoknak köszönhetően az utaselégedettség szintje folyamatosan emelkedett a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. A negyedévente elvégzett, nemzetközileg elismert ASQ (airport service quality) felmérések eredményei sorában a 2021 utolsó negyedév minden korábbi értéket túlszárnyalt, idén pedig az emelkedő utasszám mellett is magas pontszámon áll az utasok általános elégedettségi szintje: az ötös skálán 4.11 pontos érték 7,5%-kal magasabb, mint a 2019-es rekordév azonos időszakában mért eredmény. Szintén szembetűnő emelkedés látszik az említett időszakhoz képest a biztonsági személyzet kedvességét és segítőkészségét, valamint a terminálok általános tisztaságát illetően.
Kiemelkedően jóra értékelték az utasok a biztonsági ellenőrzés gördülékenységét és az itt tapasztalható rövid várakozási időt. Ez a Budapest Airport közelmúltbeli, ezirányú technológiai fejlesztéseire és az időben megkezdett, járvány utáni felkészülésére vezethető vissza. Az utasok már a terminálra érkezéskor információt kapnak a kihelyezett monitorokon arról, hogy az A vagy a B terminálon számíthatnak rövidebb várakozási időre, illetve a modern ellenőrző berendezések azt is lehetővé teszik, hogy a kisebb elektronikai eszközök (pl. laptop, hajszárító, stb.) az ellenőrzés során a kézipoggyászokban maradhatnak.
Az eredmény különösen annak fényében kiemelkedő, hogy a koronavírus-járvány utáni első „igazi” nyár próbára tette a repülőtereket Európa szerte, azonban Budapesten a legforgalmasabb időszakok idején sem kellett 10-14 percnél többet várniuk az utasoknak a biztonsági ellenőrzésre, melynek átlagos időtartama öt perc volt. A fentiek mellett kimagasló – a régiós második legjobb helyezést jelentő – pontszámot kapott a Wi-Fi szolgáltatás minősége és az elektromos eszközök töltésére szolgáló állomások elérhetősége.
Összességében elmondható, hogy egyhuzamban négy negyedéven át teljesített a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér a régió legjobbjaként, lekörözve hasonló kategóriájú versenytársait és visszaigazolva a szolgáltatási színvonal folyamatos emelkedését.
Még több lehetőség az elektronikus eszközök töltésére a repülőtéren
Összesen 11 új töltőállomást helyezett ki a Budapest Airport a repülőtér biztonsági ellenőrzés előtti (földi) oldalára. A töltőállomások mindegyike 6 db USB-C és 6 db USB-A, 3 db európai szabványnak megfelelő és 1 db Egyesült Királyságbeli szabványnak megfelelő, továbbá 4 db indukciós töltőegységgel rendelkezik, ezzel biztosítva, hogy minden utas megtalálja az eszközeinek megfelelő töltési lehetőséget.
Az újonnan telepített állomásokon felül a repülőtér tranzit területén belül továbbra is van lehetőség az eddig megszokott állomásokon az elektronikus egységek töltésére, mint például az A oldali utasmólón az összes utasülésnél, valamint az éttermek területén a bárpultokban is
ARTPORT – Kortárs művészeti kiállítás a budapesti repülőtéren
Egy repülőtér a világon mindenhol az izgalmas felfedezések kiindulópontja, az utazás élményének része. A Budapest Airport Magyarország kapujaként a magyar művészetnek és kulturális életnek is teret kíván adni, hogy a Magyarországra érkező és innen induló utasok megismerhessék és felfedezhessék a magyar műalkotásokat, művészeti értékeket.
Épp ezért a repülőtér-üzemeltető a Kovács Gábor Művészeti Alapítvánnyal (KOGART) közösen művészeti kalandozásra invitálja a Budapestről utazókat a B oldali utasmólón: a kiállítás nyolc műalkotása elrepíti az érdeklődőket a képzőművészet világába, amely egyedi és utánozhatatlan életérzést kölcsönöz az utasmóló falai közé.
A nyolc festményes tárlat öt darab önálló, és egy három részes műből, áll melynek részei egyenként is értelmezhetők. A kiállításon találunk a festmények között absztrakt stílusú alkotást, megfigyelhetjük az erdő motívum többrétű használatát, de láthatunk impresszionista képeket is.
A KOGART alapítvány elsődleges célja 2004-es alapítása óta a magyar művészet, elsősorban a kortárs képzőművészet népszerűsítése itthon és külföldön. Az Alapítvány több mint 350 művésztől mintegy 2500 alkotást tudhat magáénak, köztük számos muzeális értékű műtárgyat is.