Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
365,86 Ft
Euró
392,06 Ft
Font
458,42 Ft
Bitcoin
62,498 $

Vasárnap újraindul a vonatközlekedés az ország legforgalmasabb vonalán

Mind a két vágányon, a tervezett menetrend szerint indul újra a forgalom a győri fővonalon.

Biatorbágy, 2023. október 4. Drónnal készült felvétel - vágányfektetõ géplánc dolgozik a gyõri vasútvonal felújításán Biatorbágynál 2023. október 4-én. A felújítás idejére Bicske, Tatabánya és Budaörs térségében pótlóbuszjáratot állított forgalomba a MÁV. MTI/Máthé Zoltán
Belföld

Bense Róbert

Szerkesztő
TÉMÁK

„A Budapest-Győr-Hegyeshalom vonal hazánk legforgalmasabb vasúti pályája, amelyen félóránként és irányonként elhalad egy-egy InterCity Szombathelyre, Sopronba, illetve Railjet Bécsbe és tovább Nyugat-Európába. Mindeközben járnak a személyvonatok is a győri, tatabányai, oroszlányi és a budapesti előváros összekapcsolódásaként. A tehervonatok jelentős többsége is ezen a pályán közlekedik megteremtve a kapcsolatot nyugat és kelet között” – írja közleményében a MÁV.

„Ezért van szükség arra a kapacitásra hosszú távon, amelyet ez a pályaszakasz biztosít. 2024 tavaszán az utómunkálatokat is elvégezzük a most felújított szakaszon, ami már az időjárási viszonyokhoz való hozzáigazítást jelenti, például vágány- és váltószabályozásokat, ágyazatpótlást, illetve sínfeszültség-feloldást, a felsővezeték feszességének a beállítását. Mindez – az elmúlt hónapokban tapasztalt – kényelmetlenséggel azonban már nem jár az utasoknak.” Soron kívül Buszbaleset történt Mexikóban, legkevesebb 18 ember életét vesztette

„Az elmúlt három hónapban kétszer 29 kilométernyi vágányszakaszon, 120 kilométernyi sínszál alatti csaknem százezer betonaljat, azok alatt pedig több mint százezer tonna zúzott követ cseréltünk az ágyazatban. A felújítás háromhetes teljes kizárással járó időszakában az összes olyan munkát – például a vízátvezetést vagy az altalajjavítást – elvégeztük, amelyhez mind a két vágányon szüneteltetni kellett a közlekedést.”

„Az új menetrend első napjától mind a két vágány járható lesz a korábbi megszokott menetrend szerint. Igaz, a felújított szakaszon néhány hétig eltart, majd míg 80 km/óráról fokozatosan mindkét vágányon 100, 120 majd 140 km/órára emelkedhet a sebesség. (Erről lentebb részletesen írunk.) Ahhoz, hogy advent második hétvégéjre a tervek szerint újraindulhasson a vonatközlekedés Magyarország legforgalmasabb vasútvonalán, az kellett, hogy a felújítási munkák – az időnként zord időjárás és a váratlan műszaki kihívások ellenére is – a tervezett ütemterv szerint haladjanak. Az elmúlt napok télies időjárása a munkafolyamatokat ugyan megnehezítette, de a kivitelező és a MÁV mérnökei kézben tartották, szükség esetén átszervezték a feladatokat.”

„December 10-től, visszatérhet a felújítás előtt megszokott menetrend, mind a személyvonatok (pl. S10, S12, G10), mind pedig a soproni IC-k és a szombathelyi (Savaria, Mura, Dráva) InterCity-k teljes útvonalukon közlekedhetnek. A Railjetek esetében pedig a vasárnapi menetrendváltástól szintén visszaáll a felújítás előtti közlekedési rend, azaz megszűnik a bécsi átszállási kényszer a Salzburg, München felé railjetekkel utazók számára.”

„A legfőbb hosszútávú előnye a pályarekonstrukciónak, hogy hazánk legforgalmasabb vonalán pontosabb lesz a vonatközlekedés és kiszámítható, biztonságos lesz újra a vasúti pálya. Fontos tudni, hogy kezdetben még csak 80 km/órával közlekedhetünk a felújított jobb oldali szakaszon, az ágyazat és az alépítmény végleges tömörítését a forgalom alatti terhelés adja majd meg.”

„Ami a sebesség fokozatos visszaépítését illeti. Várhatóan jövő év elejére válik biztosítottá az eredeti 140 km/órás sebesség – a bal vágányon várhatóan az év végéig, a jobb vágányon pedig az év elejétől. Ebben a „bejáratós” szakaszban a személyvonatoknál 5-6 perccel, a távolsági vonatoknál 8-10 perccel hosszabb menetidők várhatók, amiről utasainkat előre tájékoztatjuk.”

„A teljes forgalomszünetelés ideje alatt Biatorbágyon, Herceghalmon, Bicskén és Szár megállóhelyen egyéb, az utazási komfortot javító karbantartást is elvégeztünk.  A leglátványosabb, hogy megújultak a peronok, mintegy 150-200 méteren új egyenletes aszfaltburkolatot terítettünk le az említett helyszíneken. Ezenkívül az állomási épületek homlokzatát, továbbá a várótermek, a mosdók és az aluljárók falait is javítottuk, kifestettük, valamint tisztítottuk, javítottuk az esőbeállókat és a padokat is. (Biatorbágyon az egyik peron jövő év tavaszán újul meg.)”

„Az átépítési munkákkal párhuzamosan további beruházásokkal is fejlesztjük a Budapest és Bécs közötti vasúti közlekedést. A folyamatban lévő CEF-es fejlesztés első üteme, a Győr-Hegyeshalom közötti beruházás lezárult, így 2023. december 10-től ’pilot’, azaz próbajelleggel a határállomáson való megállás nélkül haladhatnak át egyes vonatok, így a határon át gördülékenyebbé, egyszerűbbé válik majd az áru- és személyszállítás. A teljes műszaki tartalom kiépítése, ami Hegyeshalomban és azon kívül néhány állomáson a biztosítóberendezések fejlesztésével, központi forgalomirányítási rendszer kiépítésével, informatikai fejlesztéssel jár, 2024 szeptemberéig valósul meg, a fejlesztés kiemelten fontos, így megbízhatóbbá, pontosabbá válhat a vonatközlekedés is, összességében több távolsági vonat tud majd közlekedni – akár félóránként – Magyarország és Ausztria között.”