Olcsóbbak és tartósabbak lehetnek a magyarországi utak
Innovatív burkolatfelújítási technológiával kísérleteznek a Colas Út Zrt. szakemberei.
Mint arról a Magyar Közút beszámolt, a kísérleti út- és hídépítési programjának részeként új technológiákat és korábban még nem alkalmazott építési anyagokat, valamint eszközöket próbáltak ki az Acsa és Erdőkürt közötti mellékúton.
A mostani technológiákhoz képest hosszabb élettartamot, továbbá alacsonyabb üzemeltetési és karbantartási költséget remélnek az újdonságoktól. A régi és az új megoldások pedig egymás mellett sorakozva várják az elemzéseket.
A 50 méteres, hagyományos technológia mellett három új burkolatfajtát is kipróbáltak, 100-100 méteres szakaszokon. Az elsőben egy olyat, mely jobban ellenáll a hidegnek, valamint a drágább bitumen tulajdonságait tudja produkálni.
A második esetében a kopóréteg alatt természetes, aszfalttartalmú adalékot alkalmaztak, amivel a burkolat élettartama növelhető, emellett pedig a repedések is kevésbé jellemzőek rá.
A harmadikon egy aszfaltrácsot alkalmaztak, amely „a burkolat alatti rétegekben keletkező repedések feltükröződését akadályozza meg, valamint a felülről érkező vizet nem engedi le a mélyebb rétegbe, így növelve a felújított burkolat élettartamát.”
A Colas ezeken kívül egy üvegszálas szenzort is elhelyezett a burkolaton, mellyel a pályaszerkezetre nehezedő terhelést lehet mérni. Ez azért is fontos, mert 5 éven keresztül figyelik majd a fejlesztések működőképességét, valamint a különböző paramétereket. Ezzel derülhet ki a későbbiekben az új technológiák széleskörű alkalmazhatósága.