A magyar vállalatok háromnegyede megérezte az orosz-ukrán háborút
Egy friss közvélemény-kutatásból kiderült, a magyar cégek úgy gondolják, a február 24. óta tartó háború negatív hatással van a mindennapjaikra.
A 2022. március 4. és 18. között gyorsfelmérést végzett a GKI Gazdaságkutató Zrt. az üzleti szféra körében, összesen 742, egyenként legalább 10 főt foglalkoztató vállalat válaszolt.
Az eredmények alapján az Ukrajnában kitört háború a válaszadók jelentős többsége szerint egyértelműen negatív hatással van üzletmenetére: a megkérdezettek 26 százaléka nagyon negatív, 46 százalékuk kissé negatív hatásról számolt be, további 27 százalékuk – egyelőre – nem lát érdemi hatást; míg 1 százalék kissé pozitív hatásról számolt be.
Főként az ipari vállalkozások félnek, ami az exportnak, illetve a beszállítási láncoknak való kitettség miatt nem meglepő. Valamivel kisebb negatív hatást érzékeltek az építőipari és a kereskedelmi cégek. Mindeközben az üzleti szolgáltató szektorban többségben vannak az érdemi hatást nem érzékelők (57 százalékuk vélekedett így), ez utóbbiak nagy része csak a belföldi piacon jelenik meg.
A foglalkoztatott létszám alapján a 21-50 és a 151 -250 főt foglalkoztatók érzik a legnagyobb arányban a háború negatív hatását. A kelet-magyarországi cégek csak egy árnyalatnyival aggódnak jobban, mint a közép- és nyugat-magyarországiak – írták.
A bizonytalanság növekedését jelzi, hogy a cégek saját várható üzleti helyzetük előrejelezhetőségét is valamivel rosszabbnak látták, mint februárban. Leginkább az ipari cégek véleménye romlott. Az aggodalmak már velünk vannak, de a gazdasági szereplők nagy része napi gazdálkodási gyakorlatában még valójában nem érzi a háború hatását – olvasható a GKI közleményében.