Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
371,00 Ft
Euró
395,05 Ft
Font
461,33 Ft
Bitcoin
64,875 $

Üzemanyag: akár 700 magyar benzinkút is kiürülhet, a Mol az egyetlen mentsvár

A szakértő szerint nincs annyi üzemanyag, amennyi a korábbi évek szintjének megfelelő ellátást tudna biztosítani, ez pedig aggodalomra ad okot.

Fotó: Tájékoztató feliratok a Mol benzinkútján Salgótarjánban 2022. május 27-én. MTI/Komka Péter
Belföld

Koós Alexandra

Szerkesztő

Tavaly november 15-ével indult el az árstop rendszere, majd a februárban kitörő orosz-ukrán háború kiugró energiaárakat hozott magával, a jelenlegi körülmények pedig arra ösztönözték a benzinkutakat, hogy korlátozásokat vezessenek be.

A Mol múlt pénteken jelentette be, hogy 50 literre korlátozza a hatósági áron vásárolható benzin mennyiségét, majd az OMV is követte a példáját, végül pedig a Lukoil is így döntött, 20 literben meghatározva a napi limitet. Soron kívül Nem kizárt, hogy ismételten benzinárstop kerül bevezetésre

Hernádi Zsolt, a Mol-csoport elnök-vezérigazgatója szerint a turistaszezon beindulása, a társaság rendelkezésére álló korlátozott üzemanyag-mennyiség, valamint egyéb technikai okok miatt volt szükség erre a lépésre.

Elmagyarázta, hogy ő már júliustól kivezetné a 480 forintos benzinárstopot, hiszen nem lehet biztosan tudni, meddig bírja a piac az ársapkákat, majd Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára azzal egészítette ki, hogy akár 500-700 benzinkúton is üzemanyaghiány léphet fel.

Elmondása szerint viszonylag „korlátosak vagyunk molekulában”, tehát nincs annyi üzemanyag, amennyi a korábbi évek szintjének megfelelő ellátást tudna biztosítani – derül ki az ATV Start riportjából.

Hozzátette, normál piaci körülmények között, a hazai ellátásból körülbelül 70 százalék a hazai fogyasztó által megtermelt benzin és üzemanyag, 30 százalékot pedig import forrásból hoznak be a nagykereskedők, amely lényegében teljesen eltűnt.

Grád Ottó úgy véli, jelenleg a Mol az egyetlen olyan vállalat Magyarországon, amely üzemanyagot képes előállítani, a finomító maximális kapacitással működik, tehát egyedül a cég segíthet a most kialakult helyzeten.

Hozzátette, a logisztikai rendszer is kérdéses, mert eddig egy nagyon komplex, jól felszerelt rendszer állt az üzemanyagellátás mögött, kereskedelmi tárolókkal, töltőállomásokhoz kiszállításra alkalmas szállítóeszközökkel, tankerekkel.

Most azonban jóformán csak a Mol töltőpontjain lehet a tankereket tölteni, így a korábbi 2-3 alkalom helyett, már csak 1, maximum 2 alkalommal tudnak fordulni. Majd kiemelte, „veszteséggel senki nem fog Magyarországra üzemanyagot importálni”, miközben arra kért mindenkit, hogy amennyire csak lehetséges, spóroljanak.