Dollár
432,50 Ft
Euró
420,54 Ft
Font
470,25 Ft
Bitcoin
19,424 $

Hódít az ultragyors divat a fiatalok körében, pedig elképesztően káros a környezetre

Fotó: Volovodov / Twenty20

Czinder Tímea

2022. augusztus 4. - 03:49

Hatalmas népszerűségnek örvend a SHEIN, a Boohoo és az Emmiol, a rossz minőségű divatcikkek azonban szempillantás alatt a szemétben végzik, ami súlyos következményekkel jár a bolygóra nézve.

Trendteremtő fiatalok tömegeit nyerte meg magának az úgynevezett „ultragyors divat”, köszönhetően annak, hogy az interneten vásárolt ruhák a megugró infláció ellenére is viszonylag olcsón hozzáférhetők, a virágzó üzletág azonban komoly környezeti problémák okozója.

A műfaj neves képviselői, a brit Boohoo, a kínai SHEIN és a hongkongi Emmiol ugyanazt az internet-alapú üzleti modellt működtetik, és nyaktörő sebességgel készítik az új árukat és kollekciókat a lehető legalacsonyabb áron.

Ezek az online üzletek komoly konkurenciát jelentenek az ismertebb, üzletekkel rendelkező fast fashion láncok számára, mint amilyen a svéd H&M vagy a spanyol Zara, a 25 év alattiak – közismertebb nevén a Z generáció – ugyanis az ultragyors, postán érkező divatcikkek megszállottjává váltak.

A Greenpeace azonban súlyosan pazarlónak minősítette az „eldobható ruha” jelenséget, mondván, egyetlen póló elkészítéséhez 2 700 liter vízre van szükség – márpedig az olcsó áruk nem ritkán ugyanolyan gyorsan a kukában végzik, mint amilyen gyorsan megérkeznek.

Számtalan kép is terjed az interneten a nem sokkal később kidobott vagy az eladónak visszaküldött silány ruházati termékekről, amelyek nem váltották be a vásárlók reményeit, ami rávilágít az így keletkező hatalmas mértékű hulladékra.

Mindezek ellenére töretlen a kereslet az olcsó divatcikkek iránt, miközben az infláció és magas rezsiköltségek újabb súlyos csapást mérnek a COVID-sújtotta, fennmaradásukért küzdő üzletláncokra; a SHEIN például tavaly 16 milliárd dolláros globális értékesítést produkált.

A 18 éves, Franciaországban élő Lola arról számolt be, a SHEIN-ről történő vásárlás olcsó hobbivá vált számára, a márka ugyanis lehetővé teszi, hogy „csillagászati összegek ráfordítása nélkül” kövesse a legújabb trendet; ő havonta két-három megrendelést ad le átlagosan 70 euró értékben.

Valerie Guillard, a Paris-Dauphine Egyetem közgazdás professzora szerint az ultragyors divat által megcélzott demográfiai csoport számára a ruházat minősége helyett inkább a mennyiség számít – olvasható a Phys cikkében.

A márka népszerűségét tovább növeli a Tiktokon, Instagramon és Youtube-on közzétett videók népszerűsége, amelyeken a vásárlók kibontják és felpróbálják a kézhez kapott ruhákat; csak a Tiktokon 34,4 milliárdszor említik a #SHEIN, és hatmilliárdszor a #SHEINhaul hashtaget.

Mostanra az iparág hírneve kezd összekapcsolódni a környezetkárosítással és értékes erőforrások pazarlásával, valamint a gyáraikban uralkodó rossz munkakörülményekkel: a Public Eye civil szervezet 2022-ben fedezte fel, hogy egyes SHEIN-gyárakban akár heti 75 órát is dolgoznak az alkalmazottak, megsértve a kínai munkatörvényeket, de a brit Boohoo-t is kritika érte az alulfizetett pakisztáni dolgozók miatt.

A francia ökológiai ügynökség becslése szerint a gyors divat az éves globális üvegházgáz kibocsátás két százalékáért tehető felelőssé, ami elképesztő mennyiség, ennyit tesz ki ugyanis a légi és tengeri forgalom kibocsátása együttvéve.

ads

Van egy sztorid?

Szemtanúja voltál valaminek, vagy épp van egy olyan történeted, melyet szívesen megosztanál másokkal?

Küldd el nekünk, és amennyiben érdekesnek találjuk, úgy közzétesszük azt oldalunkon.