Új szabályozást vezetnek be a boltok „akciózós trükközése” ellen

Fotó: Vásárlás Erzsébet-utalvány Plusz kártyával egy belvárosi élelmiszerüzletben 2016. december 9-én. MTI Fotó: Mohai Balázs
not image

Koós Alexandra

2022. május 29. - 13:29

A szigorítás célja, hogy a kereskedő ne tudja megtenni, hogy az akció előtt felemeli az árat, majd gyorsan lecsökkenti.

Egy budai budai kutyaeledel-bolt tulajdonosa, Perlaki Fanni szerint jobban keresik az akciós termékeket, amióta az infláció magasabb, ezért indítottak egy olyan időszakot, amikor minden hónapban vannak akciós termékeik, ezeket pedig meg is jelölik.

A boltok által kínált akciók és ajánlatok között azonban már többször is előfordult, hogy a vásárlók trükközést tapasztaltak, ezért a Fogyasztóvédelmi Egyesülethez fordultak, ahová elektronikai cikkek kapcsán számos bejelentés érkezett.

Az egyesület szóvivője, Kispál Edit elmondta, hogy rendszeresen érkeztek olyan fogyasztóvédelmi bejelentések, amelyek szerint az akciós árakhoz képest egy vagy két héttel korábban esetleg ugyanolyan áron vagy olcsóbban meg lehetett vásárolni az adott terméket.

Dömölki Lívia élelmiszerszakértő hozzátette, az akciókkal való trükközés nem számít újkeletű tevékenységnek, majd kifejtette, ilyen esetekben az adott termék címkéjére felírnak egy árat, amelyet áthúznak, ezáltal úgy tűnik, mintha az alatta szereplő ár akciós és olcsóbb lenne.

Elmagyarázta, hogy az új szabályozással ezt próbálják kivédeni, pedig a tevékenység korábban is tilos volt, azaz nem volt megengedett árat emelni úgy, hogy utána közvetlenül leakciózzák azt – derül ki az ATV Híradó beszámolójából.

Az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára, Vámos György kiemelte, hogy bár az üzletek továbbra is hirdethetnek kedvezményeket, ám ezt már másképp tudják megtenni, mint korábban. Tehát ha a kereskedő ki szeretné írni az új és a régi árat is, akkor a régi árnál a megelőző 30 napos időszak legkisebb árát lehet csak figyelembe venni.

Ha pedig az akciós terméknek nincs 30 napos múltja, akkor 15 napra visszamenőleg kell majd feltüntetni a legalacsonyabb árat. Mindemellett a főtitkár elmagyarázta, ennek az uniós hátterű szabályozásnak az a lényege, hogy a kereskedő ne tudja azt megtenni, hogy az akció előtt egy-két nappal magasabb árat alkalmaz, majd azután ehhez méri az akcióját.