Nem tud regisztrálni az oltásra egy 16 éves lány, mert januárban valaki már felvette a vakcinát a TAJ-számával

Fotó: Kardosné Huszár Ildikó asszisztens (j) beolt egy férfit a német-amerikai fejlesztésű Pfizer-BioNTech koronavírus elleni oltóanyag, a Comirnaty-vakcina első adagjával az orosházi László Elek kórházban kialakított oltóponton 2021. május 23-án. MTI/Rosta
not image

Kornis Vivien

2021. május 27. - 18:10

Hiába jár hatóságtól hatóságra egy szerencsétlenül járt család, senki nem tudja megoldani a problémájukat.

Megdöbbentő történetet mesélt el az Átlátszónak egy olvasójuk, aki tehetetlennek érzi magát, amiért 16 éves lánya TAJ-számával valaki már januárban felvette a védőoltást, ezért a tinédzser nem tud regisztrálni, a rendszer pedig nem képes a probléma megoldására.

Magyarországon április végén jelentették be, hogy a 16-18 éves korosztály is regisztrálhat a koronavírus elleni védőoltásra. Így a 16 éves lány meg is tette volna, de a rendszer nem engedte neki a regisztrációt – ezért a család először az időpontfoglalásnál megadott telefonszámot hívta, de a vonal végén nem tudtak nekik segíteni. 

Két nappal az első hívás után sikerült elérniük egy ügyintézőt, aki aztán a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő szombathelyi kirendeltségéhez irányította őket. A vonal túloldaláról azonban sokkoló mondat hangzott el: 

„Ezzel a TAJ-számmal, ezt az oltást január 11-én a SOTE-n felvették egy külföldi útlevéllel. Sőt, a másodikat is februárban.”

Másnap ezért a család a SOTE-t is kereste, de ott közölték velük, hogy a rendszerükben nyoma sincs az egész ügynek, így nem tudnak segíteni. A következő napokban kapcsolatba léptek a jogi- és adatvédelmi főosztály vezetőjével, a Védelmi Bizottsággal és a Tisztifőorvosi Hivatallal egyaránt, majd a Nemzeti Népegészségügyi Központ (NNK) Országos Tisztifőorvosi Titkárságával is. 

Ekkor Müller Cecília megbízásából az NNK felszólította a Semmelweis Egyetemet, hogy rendezzék a problémát: „Ezúton tisztelettel kérjük az adatvédelmi probléma megoldását, a téves rögzítés tényét törölni szíveskedjenek, hogy mielőbb megtörténhessen az oltásra történő időpontfoglalás”, olvasható az utasításban.

Még aznap kereste a családot az NNK, hogy a SOTE nem tud segíteni, mert az ő nyilvántartásukban nem szerepel a TAJ-szám az oltottak között, így előbb a Budapesti Tisztifőorvosnak, majd a Pest Megyei Kormányhivatalnál dr. Tarnai Richárdnak, és végül az Érdi Járási Hivatalnak továbbították az ügyet. Végül utóbbi is azt válaszolta, hogy nem tudnak mit kezdeni a problémával.

„Az ügyben mindenki nagyon pozitívan állt az esethez, mindenki segítőkésznek és együttérzőnek mutatkozott, de megoldás, úgy tűnik, még sincs” – árulta el az olvasó az Átlátszónak. 

Ami kirívó, hogy Szombathelyen az EESZT-ben látják az oltások tényét, ám sem a gyermekorvos, sem a szülő nem látja a TAJ-szám alapján. A szerencsétlenül járt család azonban nem adja fel, megkeresték Merkely Béla titkárságát és a Fővárosi Kormányhivatalt is. Azt tanácsolták nekik, hogy mivel bárki foglalhat időpontot Pfizer-oltóanyagra, tegyék meg ők is, a rendszert ezt azonban mégsem engedi. 

Az Átlátszó szerint felmerül a kérdés, hogy vajon hogyan nem tűnt fel senkinek, hogy a TAJ-szám tulajdonosa még csak 15 éves volt az oltás idejében, és egyáltalán hogyan engedhette át a rendszer? Különösen nagy kérdés ez, hiszen januárban nemcsak a 15 évesek, de az egészségügyi dolgozókon és az idősotthonok lakóin kívül senkit nem oltottak még.