Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
370,11 Ft
Euró
394,13 Ft
Font
460,14 Ft
Bitcoin
64,651 $
Fotó: unsplash

A sebességkorlát és a kamera csak tüneti kezelés, a közlekedési morál az igazi gond

Szerző: Bense Róbert

A túlszabályozottság a frusztrált sofőrben csak még több feszültséget szül, aki garantáltan szabályt szeg az első adandó alkalommal, ahol már nem figyelik. A probléma gyökere egészen máshol van.

Bense Róbert

2023. február. 27 - 06:20

A budapesti villamosmegállós tragédia sokkolta a közvéleményt. Egy fiatal élet elveszett egy ittas őrült száguldozása miatt. Ismét. És szinte mindennaposak a hasonló esetek: őrjöngő sofőrök, bünetőfékezés, a piros lámpa, zebra, vasúti átjáró semmibevétele, végzetes előzések, jogosítvány nélküli vezetés, lehetne még sorolni.

Persze fontos dolog, hogy felhívjuk a szabálykövetésre a figyelmet, csak bizonyos esetekben teljesen értelmetlen. Az ilyen járművezetőket ugyanis egy pillanatig sem érdekli más, de még saját maguk, családjuk se nagyon. Olyan beszűkült tudatállapotban vannak, melyre egyetlen megoldás létezik csupán: nem szabad a volán mögé engedni őket. A kiváltó okokat azonban sajnos ez sem szünteti meg. Soron kívül Helyszíni fotókon a Ferihegyi repülőtérre vezető úton történt halálos baleset

Karácsony Gergely kijelentése, miszerint nullára kell csökkenteni a halálos közlekedési balesetek számát Budapesten, egyszerűen a jelenlegi eszköztárral kivitelezhetetlen, nem lehet komolyan venni. Még a tragédiák jelentősebb visszaszorítása is megugorhatatlan feladatnak tűnik.

Hiába ugyanis az egyeztetés, hiába bólogat szigorú arccal a főpolgármester és a rendőrfőnök a kameráknak, hogy bizony ezen változtatni kell. És hiába szerelnek fel még több kamerát, még több sebességkorlátozó táblát, aki húszmilliós tankkal rohan a saját és mások veszte felé, annak a háromszázezres csekk sem visszatartó. Ez mind-mind csupán ragtapasz egy súlyosan elfertőződött sebre.

Muszáj észrevenni, hogy Magyarországon a közlekedési morál egyszerűen balkáni. Hazánkban a halálos balesetek száma messze alulmúlja az uniós átlagot, mégsem mer senki érdemben a kérdéshez nyúlni, csupán a probléma tologatása megy. Ami persze nem csoda, hiszen mégis ki merne kiállni és bejelenteni, hogy holnaptól minden büntetőfékezésért örökre ugrik a jogsi? Hogy a piroson áthajtásért öt évre el lehet búcsúzni a vezetői engedélytől? Hogy a jogosítvány nélküli vezetésért évekre börtön jár?

Mikor kezdik el végre komolyan venni, hogy a magas balesetszám összefügg az érzelmi és értelmi intelligenciával, pontosabban annak hiányával, és hogy szigorú pszichológiai tesztek alá kell vetni mindenkit, aki kormány mögé ül? Hogy bizonyos kor alatt és kor fölött egyszerűen nem szabad vezetni? És hogy ki kell szűrni azokat, akik alkalmatlanok a vezetésre. Ugyanis jelenleg az orvosi alkalmassági is a vicc kategória, ami sok esetben egy gondosan megválasztott vastagságú borítékkal könnyedén átugorható.

Akiknél pedig ez az ellenőrzőlista nem elvégezhető – mert mondjuk külföldről érkezik -, azokat meg a lehető legrövidebb tranzitutakra terelni – melyekből persze szintén nincs elég. Mikor ismerik be végre a felelős pozíciókban ülő személyek, hogy ez nem mehet így tovább, és hogy a jármű nem egy ártalmatlan játékszer?

A helyzet csak akkor fog változni, ha kiemelik azokat, akik veszélyt jelentenek a társadalomra a volán mögül. Ettől Magyarország fényévnyi távolságra van. És gazdasági okokból sem igazán törekednek erre. Hiszen nem maximalizálható a bevétel, ha hirtelen kevesebb ember vesz autót, üzemanyagot, pályamatricát.

A közlekedési kultúrát nem mellesleg már gyerekkortól tanítani kellene minden lehetséges módon, nem csupán időszaki jelleggel, és nem azokkal a módszerekkel, amik eddig sem vezettek kellő eredményre. Ez azért is fontos, mert a balesetek elkerülése a közlekedés minden résztvevőjének érdeke és feladata. Persze amíg a kultúra más szinteken is csak visszafejlődik, addig hiába is várjuk, hogy pont ezen a téren történnek pozitív változások. De ez már egy másik történet.

(A szerző véleménye nem feltétlen tükrözi a Liner.hu szerkesztőségének az álláspontját.)