Újabb független orosz hírportált számoltak fel a „külföldi ügynök” megbélyegzéssel

Vlagyimir Putyin orosz elnök az Oroszországi Közvetlen Befektetési Alap (RFPI) vezérigazgatóját, Kirill Dmitrijevet hallgatja megbeszélésükön a moszkvai Kremlben 2021. április 2-án. MTI/AP/Szputnyik/Alekszej Druzsinyin
not image

Nagy Noel

2021. június 4. - 10:15

Oroszország egyik legutolsó független hírportálja, a VTimes bejelentette, hogy még ebben a hónapban lehúzzák a redőnyt a külföldi ügynöknek való bélyegzést követően.

A főként üzleti és gazdasági hírekkel foglalkozó hírportál azt követően döntött a bezárás mellett, mert attól féltek, hogy a külföldi ügynök bélyeg miatt az újságíróikat akár büntetőeljárás alá is vonhatják – számolt be róla a The Guardian.

A VTimes pedig ideális volt erre a bélyegre, ugyanis olyan orosz sajtómunkások szerkesztették a hírportált, akik külföldre menekültek a folyamatosan fokozódó orosz cenzúra elől. A VTimes szerkesztői korábban a Vedomosti nevű gazdasági lapnál dolgozták, ám ott egy főszerkesztő-csere után lehetetlenné vált munkájuk.

Mint a lap is közölte, azért döntöttek a bezárás mellett, mert az ügynöklistára való felhelyezésük konkrétan egy halálos ítélettel ért fel:

„Akármelyik forgatókönyvet is nézzük, ott van a veszélye, hogy az alkalmazottainkat büntetőeljárás alá vonják vagy akár be is börtönözhetik őket. Döntésünk oka azonban nem csak ebben merül ki, nem csak a hatóságok vegzálása miatt döntöttünk így, a saját példánkból láttuk: a kormánynak nincs szüksége professzionális, nem kézi vezérelt sajtótermékekre”

írták az olvasóknak címzett levelükben.

Oroszország az elmúlt idők során felgyorsította a leszámolást a független és deklaráltan ellenzéki orgánumokkal szemben, melybe nem csak a hírportálok és nyomtatott lapok tulajdonosai, hanem a hirdetők is beletartoznak, akik pénzügyileg életben tartották ezen sajtótermékeket.

Ezen a héten egy másik orosz hírportál, amely gyakran számolt be ellenzéki hírekről, is bejelentette, hogy bezárja kapuit, miután a hirdetők jelezték nekik potenciális aggályaikat. A hírportál azzal vádolta meg az orosz kormányt, hogy cenzúrázni akarják Oroszország történelmét ezáltal, hogy leszámolnak minden, nem abszolút kormánypárti lappal.

A VTimes esete egyébként a The Guardian szerint meglepő volt, miszerint a külföldi ügynököket tartalmazó listára, ugyanis ezzel elsősorban az olyan sajtóorgánumokat célozták meg, mint a Szabad Európa Rádió és a Szabadság Rádió regionális és digitális hírügynökségei, melyeket már súlyosabb bírságokkal is sújtottak.

A külföldi ügynök bélyeg ugyanis azt jelenti, hogy minden ilyennek bélyegzett hírportálnak és weboldalnak nagybetűkkel fel kell hívnia az olvasó figyelmét, hogy a portált külföldi ügynökök finanszírozzák. Akik pedig ennek a törvénynek nem engedelmeskednek, súlyos pénzbüntetéssel vagy egyenesen bezárással nézhetnek szembe.

Hasonlóan járt a lettországi székhelyű, orosz nyelven működő Meduza nevű hírportál is, amelyet szintén külföldi ügynöknek bélyegeztek. A Meduza végül engedelmeskedett a szabályoknak, ugyanakkor megjegyezték, hogy szerintük ezzel az orosz kormány ki akarja nyírni az oldalt azáltal, hogy a hirdetőket elűzi onnan.