Clouds
21 Budapest
Dollár
353,32 Ft
Euró
385,28 Ft
Font
431,82 Ft
Bitcoin
23,546 $

Ezért lehetnek idén olcsóbbak a repülőjegyek

Fotó: Unsplash
Külföld
not image

Koós Alexandra

Szerkesztő

A járvány előtti évek szintjére már biztosan nem térnek vissza a repjegyárak, de néhány promóció akadhat, így megéri böngészni a légitársaságok weboldalait.

Az elszálló költségek és a covid miatt az utóbbi időben úgy tűnt, hogy az utasok már nem úszhatják meg igazán olcsón, mindössze pár ezer forintból a repülést, azonban a mindennapjainkat meghatározó inflációs sokk visszavetheti a repülőjegyek iránti keresletet.

Soron kívül Ennyivel tervezi emelni a tanárok bérét a kormány

Azt el kell ismerni, nem sok esély van rá, hogy a korábbi extrán alacsony árak visszatérjenek, viszont a repülőjegyek az elmúlt egy évben tapasztalthoz képest jóval olcsóbbak lehetnek a következő időszakban.

Az iparág nagyon versengő, a mérethatékonyság, a technológia fejlődése és a liberalizálódó piac miatt a repülés luxuscikkből mindenki számára elérhető tömegtermékké vált, majd jött a koronavírus, amikor az eltűnő bevétel miatt a légitársaságoknak költségcsökkentő intézkedéseket kellett bevezetniük.

A válság az operáció optimalizására kiváló alkalom volt, ám a bizonytalan külső környezet és a beszállítói láncokban történt jelentős változások megoldhatatlan problémává kezdtek válni. A költségek drasztikusan emelkedtek, a leépített munkaerő újrafelvétele pedig jelentős kiadásnövekedéshez vezetett.

A problémák 2022 nyarán csúcsosodtak ki, amikor a dolgozói sztrájkoknak köszönhetően eluralkodott a káosz, s a költségek növekedése arra késztette a társaságokat, hogy jelentős áremelést hajtsanak végre, amit a felhalmozott kereslet miatt át is tudtak nyomni az utasokra.

A kereslet serkentéséért promóciókat vethetnek be

Bár a társaságok vezérei 2023-ra vonatkozóan további áremelkedést vetítenek előre, ám egyre valószínűbb, hogy a jegyárak tekintetében enyhülés jöhet. Nemrégiben megjelent Európa két meghatározó légitársaságának a decemberre vonatkozó forgalmi statisztikája, amely alapján le lehet vonni néhány következtetést.

Kiderült, az utasszám bővülése két számjegyű volt 2022 utolsó hónapjában, ám a Wizz Air különösen gyenge, 84,5%-os ülőhely-kihasználtságú volt, amely nem sok jót vetít előre a következő hónapokra, viszont a Ryanair kimagasló, 200 millió euró profitot vár a hátunk mögött hagyott negyedévre.

Azonban a Wizz Air gyenge kihasználtsága arra enged következtetni, hogy a légitársaság piacain, elsősorban Kelet-Közép-Európában az utazási hajlandóság és a versenyképesség is csökkenhet – derül ki a Forbes beszámolójából.

A kereslet serkentése érdekében minden bizonnyal számos promócióra számíthatunk a következő hetekben. Erre most meg is van a lehetőség, ugyanis az olajárak csökkenése és az euró elmúlt hónapokban látott emelkedése jelentősen enyhítette a költségoldalra nehezedő nyomást.