Dollár
426,35 Ft
Euró
421,07 Ft
Font
481,56 Ft
Bitcoin
19,975 $

Valóban napi 10 ezer lépéssel tehetünk a legtöbbet egészségünk megőrzéséért?

Unsplash
not image

Kulcsár Péter

2021. július 8. - 21:17

Manapság főként különböző okoseszközök reklámjai során hallhatunk arról, hogy az egészséges életmódhoz napi 10 ezer lépés szükséges, az elméletnek azonban tudományos alapja is van.

A Harvard Egyetem Orvosi Karának epidemiológus professzora, dr. I-Min Lee szerint a 10 ezer lépés per nap nevű edzésterv először Japánban vívott ki magának népszerűséget még az 1960-as években, akkortájt ugyanis az 1964-es tokiói nyári olimpia során az volt a kormány célja, hogy egészséges életmódra buzdítsák a lakosságot.

Soron kívül Diákjai előtt esett össze egy tanárnő, kollégája kezdte meg az újraélesztését

A tudomány jelenlegi álláspontja alapján nem feltétlenül szükséges megtenni ennyi lépést egy nap, hiszen ez 24 óránként 8 kilométerrel lenne egyenlő, amit még a fittebb, illetve a sportolni vágyó emberek sem tudnának teljesíteni – olvasható a The New York Times riportjában.

Dr. Lee és kollégái rájöttek, hogy azok a 70-es éveikben járó nők, akik napi szinten legalább 4 400 lépést tettek meg, 40 százalékkal kisebb eséllyel hunytak el hirtelen szívhalál következtében azokhoz a személyekhez képest, akik csak 2 700 vagy annál kevesebb lépéssel zárták a napot.

Azok, akik 5 000-nél is több lépésre voltak képesek, még ennél is egészségesebbnek bizonyultak, azonban 7 500-nál elérkezett egy platóhoz a javulási görbe, 10 ezerhez közeledve pedig már inkább negatív utóhatást jegyeztek fel, bár egyértelműen nem jelenthető ki, hogy ne járna kedvező folyományokkal a hosszabb távú séta.

Az egyik korábbi amerikai kutatás eredményéből kiderült, hogy az Egyesült Államokban és Kanadában, valamint a nyugati országok többségében 5 ezernél kevesebb lépésre szánják el magukat az emberek naponta, ami nem éppen értékelhető pozitív mutatóként, bár ezt a számot nem lehet túlságosan precízen meghatározni.

Mivel szívet megerősítő edzésről van szó, így lépések számolása helyett az orvosok sokkal inkább arra buzdítják az embereket, hogy időben mérjék a napi kardió mozgást, és ha hetente legalább 150 percig sétálunk vagy futunk, illetve intenzíven megmozgatjuk végtagjainkat, rendkívül sokat tehetünk egészségünk megőrzéséért.