Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
369,53 Ft
Euró
393,77 Ft
Font
457,11 Ft
Bitcoin
63,656 $

Növekszik a boltláncok olcsóbb, saját márkás termékeinek népszerűsége

Szinte minden magyarországi áruházlánc arról számolt be, hogy még ugyanannyi, de nem feltétlen ugyanolyan márkájú termék kerül a vásárlók kosarába.

Fotó: anelehbakota / Twenty20
Gazdaság

Czinder Tímea

Szerkesztő

Az elszabaduló árak miatt egyre inkább megnézik a magyarok, mi kerül a kosárba; elindult az úgynevezett lefelé vásárlás, ami azt jelenti, a vásárlók egyre inkább azt veszik meg, amit megengedhetnek maguknak.

Míg korábban az alapvető élelmiszerek beszerzése napi 3-4 ezer forintot vett ki a családi kasszából, az az összeg ma már inkább 5-6 ezer forint, de a jellemzően 18-20 ezer forintos nagyobb beváráslások végösszege is gyakran 30 ezer forint fölé kúszik. Soron kívül Kizuhant az ötödik emeletről egy kisgyermek Csepelen

A tavaly májusihoz képest a margarin 41,4, a kenyér 37,5, a sajt 35,4, a baromfihús 34,3, a száraztészta 33,3, a tejtermékek 30,3, a tojás 29,9, a péksütemények pedig 27,3 százalékkal lett drágább, bár néhány meghatározó kategória azért a statisztikai átlag alatt drágult; az idényáras élelmiszerek ára 12,8 százalékkal, az alkoholmentes üdítőitalok 10 százalékkal, a csokoládé, kakaó és cukor pedig 3,9 százalékkal kerülnek ma többe, mint egy évvel korábban.

Maczelka Márk, a Spar kommunikációs vezetője szerint mennyiség szempontjából egyelőre nem látszik változás, tehát ugyanannyi termékért fizetnek a vásárlók, a drágább és márkásabb termékeket azonban sok esetben leválták az olcsóbb, saját márkás áruk.

A saját márkás termékek forgalmi aránya éveken keresztül 25 százalék körül mozgott, idén azonban ez az arány már meghaladta a 30 százalékot – olvasható a Napi cikkében.

A Lidl véleménye szerint az emberek tudatosabban vásárolnak, a Tesco pedig ugyancsak arról számolt be, hogy a vásárlók figyelme a kedvezőbb árú termékek felé tolódott. Ez leginkább a szerényebb jövedelmű családokat érinti, a módosabb egyelőre kisebb hajlandósággal váltanak olcsóbb termékekre.

Az Auchannál láthatóvá vált, hogy kevesebb számú termék kerül a vásárlói kosárba, a Penny boltjaiban pedig megfigyelhető, hogy a vásárlók egyre nagyobb arányban nyúlnak a kedvezőbb árú, saját márkás termékek vagy akciós árucikkek felé.