Így működik a hazánkban is bevezetett Google Pay

Google
not image

Kulcsár Péter

2021. október 23. - 05:40

A Google Pay-t már lassan hat hónapja lehet használni a K&H-nál, a tavaszi bevezetés óta a bank ügyfelei 6 milliárd forintot költöttek a szolgáltatás révén.

Az első félévben két számjegyű növekedés jellemezte a tranzakciók számát és értékét egyaránt a hivatalos jegybanki adatok szerint. A növekedés köszönhető részben a koronavírus-járványhoz köthető korlátozások eltörlésének, a gazdaság és a fogyasztás élénkülésének – olvasható a K&H Bank sajtóközleményében.

Valamint annak, hogy egyre több új elektronikus fizetési megoldás jelenik meg és ezek egyre népszerűbbé válnak. Ilyen újdonság például a világszerte egyre kedveltebb Google Pay (GPay), amely a K&H-sok számára április óta érhető el – közölte a bank, amely rövid összeállításban bemutatja, hogyan működik ez a fizetési megoldás. 

Hatalmas piacra lépett be a GPay. Az év első hat hónapjában ugyanis a Magyarországon kibocsátott bankkártyákkal belföldön összesen 520 millió alkalommal 4316 milliárd forintot költöttek az érintettek. A tranzakciók száma 18 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest, az érték pedig 19 százalékkal emelkedett a Magyar Nemzeti Bank hivatalos adatai szerint. A számokból az is látszik, hogy naponta átlagosan közel 2,9 millió vásárlásra 23,4 milliárd forintos költés jutott. Egy-egy tranzakció értéke pedig 8109 forint volt. Összességében tehát továbbra is jelentős bővülés jellemzi a kártyás költéseket.

Így van ez a K&H-nál is. A pénzintézet ügyfelei az év első felében belföldön több mint 62,5 millió alkalommal vásároltak a bankkártyájukkal, ami 25 százalékos bővülést jelent az egy évvel korábbihoz képest, a tranzakciók összege több mint 540 milliárd forintra rúgott, ez pedig 27 százalékos emelkedésnek felel meg.

„A K&H-nál látott forgalomnövekedésben szerepet kapott az is, hogy áprilisban elérhetővé vált a Google Pay. Az áprilisi rajt és szeptember vége között a K&H összesen 1,5 millió GPay-tranzakciót regisztrált több mint 8 milliárd forint értékben, vagyis a várakozásoknál nagyobb népszerűségnek örvend az új fizetési megoldás” – mondta Németh Balázs, a K&H innovációs vezetője.

Hozzátette: „Bár a GPay-forgalom töretlenül emelkedik, akadnak még olyanok, akik nem ismerik igazán jól a Google Pay fizetési megoldást, pedig egy extra biztonságos, kényelmes, okostelefonnal használható fizetési alternatíváról van szó, 2021. szeptemberétől pedig már az okosórás fizetés is lehetséges a GPay-el.”

Hogyan is működik a GPay a mindennapokban? Fontos, hogy kizárólag androidos okostelefonokon vagy okosórákon használható és az úgynevezett POS-terminálos – például egy élelmiszerbolti – vásárláshoz olyan okoseszközre van szükség, amely rendelkezik NFC funkcióval. Utóbbi teszi lehetővé, ha az okostelefon vagy az okosóra a fizetés terminálhoz elég közel kerül, akkor létrejön a tranzakció.

A GPay azonban nem csak a terminálos fizetésre alkalmas, hanem különböző más applikációkon belüli fizetésre is, – ezt hívják in-app megoldásnak. Továbbá online, azaz például internetes áruházakban történő vásárlásra is használható, akkor, ha az adott kereskedő – jellemzően webáruház – integrálta a saját rendszerébe.

Ahhoz, hogy a GPay segítségével fizessen valaki, első körben digitalizálni kell a bankkártyát. Ezzel a kártya használója lényegében engedélyt ad arra, hogy a pénzintézet háttérrendszerei érzékeljék a GPay alkalmazásban megjelenő kártyát annak érdekében, hogy a jövőbeni tranzakciók létrejöhessenek. A K&H-sok ezt a mobilbankjukon keresztül tudják megtenni. A folyamat során a mobilbank eldönti, hogy az adott kártya alkalmas-e a GPay-használatra, emellett ellenőrzi, hogy a kártya jogos birtokosa építette-e be a kártyát az alkalmazásba.  Fontos, hogy a K&H-nál a GPay-be Maestro és Mastercard kártyák „tehetők” be, a Visa kártyák nem támogatottak.

A kártyadigitalizáció után már lehet fizetésre használni a GPay-t. A tranzakciók során az adott bankszámlát terhelik és az eredeti bankkártya úgynevezett „tokenizált” változataival történik a fizetés.

„A GPay fizetések biztonságáért is a Mastercard tokenizációs technológiája felel. Ennek lényege, hogy az elsődleges kártyaszámot virtuális tokenekre cseréljük, a mobiltárca csak ezeket tárolja, a tranzakcióban is ezek vesznek részt, és kizárólag az adott eszközzel használhatók. Vagyis az eredeti kártyaszám nincs elmentve a felhasználó okoseszközén. Ennek köszönhetően a mobilfizetés amellett, hogy az egyik legkényelmesebb fizetési mód, legalább olyan biztonságos is, mintha a plasztik kártyával fizetnénk” – mondta Szetnics László, a Mastercard üzletfejlesztési igazgatója.   

2021. január eleje óta kötelező a POS terminál fizetési lehetőségét biztosítania a kereskedőknek, így nem meglepő, hogy az egyik leggyakoribb tranzakció, a bolti vásárlás. Ebben az esetben közelítenünk kell az okoseszközt a terminálhoz, és beállított biometrikus módon – például ujjlenyomat-azonosítással – kell engedélyt adni tranzakcióhoz.

Ha esetleg nem sikerült valamilyen okból a biometrikus azonosítás, akkor a terminál még ad időt, azaz legalább 1 percig még lehetőség van a telefonon elvégezni újból az ujjlenyomatos azonosítást. Ha ez megtörténik, akkor az applikáció egy kis pipával jelzi, hogy megvalósult a tranzakció. A K&H szakértője kiemelte, a GPay egymás után három 15 ezer forint alatt tranzakciót engedélyez a telefon feloldása nélkül.

Összességében a GPay egy nagyon biztonságos és kényelmes fizetési megoldás, amely várhatóan a jövőben még nagyobb teret nyer a magyarországi piacon. Ezzel pedig elősegíti az elektronikus fizetési piac bővülését, egyúttal segíti a készpénzforgalom visszaszorítását is.