Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Kötelező éves vizsga vár a tízévesnél idősebb autókra 2026-tól

Kötelező éves vizsga vár a tízévesnél idősebb autókra 2026-tól

Kötelező éves vizsga vár a tízévesnél idősebb autókra 2026-tól
Fotó: Unsplash/Photogon (Warren Valentine)

Az Európai Bizottság átfogó reformcsomagot dolgozott ki a járművek műszaki vizsgáztatásának korszerűsítésére, amely többek között éves vizsgakötelezettséget ír elő a tízévesnél idősebb autókra.

A közlekedésbiztonság javítása és a környezeti terhelés csökkentése érdekében az Európai Bizottság jelentős módosításokat javasol a járművek ellenőrzési rendszerében. A tervezett intézkedések 2026 és 2050 között várhatóan hétezer életet menthetnek meg és 65 ezer súlyos sérülést előzhetnek meg az európai utakon.

Az új szabályozás értelmében valamennyi tízévesnél idősebb személygépkocsi és furgon esetében kötelezővé válik az évenkénti műszaki vizsgálat. A motorkerékpárok sem élveznek többé kivételt, mivel a 125 köbcentiméter feletti járművekre is kiterjed majd a rendszeres ellenőrzési kötelezettség.

A modernizációs törekvések jegyében az ellenőrzési folyamat technológiai színvonala is emelkedik. Az új típusú járművek, különösen az elektromos autók esetében a biztonsági rendszerekhez tartozó szoftverek ellenőrzése is a vizsgálat részét képezi majd. A környezetvédelmi szempontok előtérbe kerülésével az ultrafinom részecskék és a nitrogén-oxidok mérése is kötelezővé válik, ami főként a dízelüzemű járműveket érinti.

A kilométeróra-manipuláció visszaszorítása érdekében minden szervizelés és javítás alkalmával rögzíteni kell a kilométeróra állását egy nemzeti adatbázisban, amelyhez más tagállamok hatóságai is hozzáférhetnek majd. A digitalizáció jegyében az eddigi papíralapú dokumentumokat elektronikus forgalmi és vizsgabizonyítványok váltják fel, miközben a tagállami járműnyilvántartások összekapcsolásával lehetővé válik a külföldi vizsgáztatás is.

Aposztolosz Cicikosztasz, a fenntartható közlekedésért és turizmusért felelős biztos szerint az intézkedéscsomag jelentősen hozzájárul az EU azon céljához, hogy 2030-ig felére csökkenjen a halálos közúti balesetek száma, valamint tisztább levegőt és egyszerűbb ügyintézést biztosítson az európai polgárok számára, írja a Portfólió.