Fotó: Unsplash/Zachary Nelson

Íme, a tudomány módszerei a fiatalság megőrzéséhez

Szerző: Borbély Fanni

A koronavírus-járvány kezdete óta talán mindannyian úgy érezhetjük, hogy évtizedeket öregedtünk, pedig még “csak” több mint egy éve küzdünk a koronavírus ellen. Éppen ezért joggal merül fel a kérdés, hogy milyen módszerekkel vehetjük fel a harcot az öregedés ellen, hiszen a karantén ideje alatt, vagy éppen a home office közben igen nagy eséllyel dönthettünk úgy, hogy elhalasztjuk a napi tervezett testmozgást, mondván, “majd holnap”.

not image

Borbély Fanni

2021. április. 22 - 20:58

Dr. Anthony Fauci azt mondja, hogy “van fény az alagút végén”, ugyanis a rendelkezésre álló oltásokkal van némi remény arra, hogy újra jól érezhetjük magunkat – talán még jobban is, mint valaha. “Nem változtathatjuk meg azt, amit genetikailag hordozunk, de átvehetjük az irányítást más tényezők felett, amelyek hozzájárulhatnak a fiatalabb megjelenéshez” – mondja Dr. Eugene D. Elliott, a MemorialCare munkatársa.

Kerüljük a túlzott napsütést

Fotó: Flickr/stirwise

“A napsugárzás a leggyakoribb külső tényező, amely befolyásolja a bőr öregedését” – mondja Dr. Rashmi Byakodi, a Best For Nutrition szerkesztője. “A kollagén elvesztésével definiálják az öregedést, a ráncosodás és a pigmentáris változások pedig közvetlenül összefüggenek az öregedéssel.”

“Az egyetlen stratégia, amely megakadályozza az öregedést, az a túlzott napfény kerülése. Használjunk fényvédőket, hogy blokkoljuk vagy csökkentsük a bőr UV sugárzásnak való kitettségét” – mondja Dr. Byakodi. “A kedvenc fényvédő szereim mechanikusak, cinket és/vagy titán-dioxidot tartalmaznak, és gyakori alkalmazásukkal rendkívül hatékonyan blokkolják az UVA-károsító sugarakat” – mondja Dr. Elliott.

Keressük meg a legjobb stresszoldó módszert

Fotó: Unsplash/Usman Yousaf

“A stressz potenciálisan káros ingerekkel is jár, amelyek idősebbé teszik az embert” – mondja Dr. Byakodi. “A relaxációs módszerek, például a mély lélegzetvételek és a meditáció egyaránt segíthetnek a stressz enyhítésében.”

“Az elme, az érzelem és a test kölcsönhatását már rég felismerték” – mondja Dr. Deborah Lee. “Ma már rengeteg olyan relaxációs technika tanítható, amelyekről bebizonyosodott, hogy segítenek enyhíteni a stresszt, csökkenteni a vérnyomást és számtalan fizikai panaszt. Ezek közé tartoznak a légzési gyakorlatok, valamint a jóga, a meditáció, az aromaterápia és a hidroterápia, hogy csak néhányat említsünk.”

Minőségi éjszakai alvás

Fotó: Unsplash/Gregory Pappas

“Egészséges fiatal felnőtteket fényképeztek le 8 óra alvás után, majd megismételték alváshiány után is. Más megfigyelőket arra kértek, hogy értékeljék vonzerejüket. Amikor a résztvevők alváshiányosak voltak, az értékelők kevésbé vonzónak, fáradtabbnak és kevésbé egészségesnek találták őket, mint amikor kipihentek voltak”– mondja Janet Hilbert, orvos. “A minőségi éjszakai alvás nemcsak a test és az elme számára kedvez, hanem javítja a vonzerőt és más emberek hajlandóságát arra, hogy szocializálódjanak velünk.”

“A jó éjszakai alvás csodákat tehet a fiatalos megjelenésért, és mivel az arcunk ellazul alvás közben, ez szintén segíthet az arc finom vonalainak lágyításában” – mondja Andrea Paul, orvos. Éppen ezért azt javasoljuk, hogy éjszakánként legalább nyolc órát szánjunk egy pihentető alvásra, tényleg megéri!

Alakítsuk ki a megfelelő ütemtervet az alváshoz

Fotó: Unsplash/RODOLFO BARRETO

“Szabályozhatjuk az alvási szokásokat – 15 perces alvás előtti rutinnal készüljünk fel a lefekvésre” – mondja Dr. Griffiths. “Zárjuk le úgy a napot, hogy eltávolítjuk az elektronikát a hálószobából.”

Fontoljuk meg egy alvási rituálé kezdetét. “Legyen szó akár egy jó könyvről, nyugtató zenehallgatásról vagy egy forró fürdőről, ugyanazon pihentető cselekedettel minden este jelezhetjük testünknek, hogy ideje lepihenni. Viszont kerüljük a tévézést vagy a laptopos filmezést, akár táblagép vagy okostelefon képernyőjén, mivel ezek a tevékenységek ébren tarthatják az agyunkat ” – javasolják a sleep.org szakértői.

Fordítsunk figyelmet az egészséges étkezésre

Fotó: Unsplash/Anna Pelzer

“Egészséges táplálkozás, különösen a gyümölcs- és zöldségfélékkel kiegészített étrend. Az ezekben az ételekben található antioxidánsok csökkenthetik a szabad gyökök és a szennyező anyagok bőrkárosító hatását” – mondja Dr. Poston. “Próbáljuk mérsékelni a vörös hús fogyasztását. A mediterrán étrend például egészségesebbnek tűnik” – mondja Dr. Elliott.

Ha szükséges, kövessünk táplálkozási tanácsokat biztosító oldalakat, például az Eat This, Not That! weboldalát, hogy minden alkalommal megfelelő ételt válasszunk, mellyel megőrizhetjük egészségünket.

Hidratálás, hidratálás, hidratálás!

Fotó: Unsplash/Humphrey Muleba

“Hidratáljuk bőrünket! A száraz bőr pelyhes és szürkébb, ezért használjunk hidratáló krémet minden nap, különösen télen” – mondja Dr. Poston.

“A bőrápolást egyszerűvé teszem a pácienseim számára, általában egy retinoid hidratáló termék és egy tisztítószer kombinációja biztosítja a bőr friss megjelenését” – mondja Dr. Elliott. “A kedvenc, a legtöbb beteg számára megfelelő bőrápolási termékem peptideket is tartalmaz, amelyek stimulálják az őssejteket, krém és szérum formájában, melyek elősegítik az öregedés normális folyamatát.”

Fontoljuk meg, hogy befektetünk minimálisan invazív módszerekbe

Fotó: Unsplash/Atikah Akhtar

“Vannak minimálisan invazív technikák a bőr öregedésének visszafordítására: a botox az izom hiperfunkciójának csökkentésére ráncokat vagy töltőanyagokat hoz létre az arc zsír atrófiájának pótlására, az öregedés normális folyamatának elősegítésére” – mondja Chester F. Griffiths, orvos.

Ám mielőtt belevágnánk a botox kezelésbe, mindenképp mérlegeljük, hogy valóban szükségünk van-e a beavatkozásra, a következő szempontok figyelembevételével:

  • támasszunk reális elvárásokat a kezeléssel szemben,
  • ellenőrizzük az orvos szakképesítését, és referenciáit,
  • nézzünk utána az intézménynek,
  • döntsük el, hogy valóban eljött-e a beavatkozás ideje,
  • spóroljunk a beavatkozásra,
  • számoljunk az összes felmerülő kockázattal,
  • legyünk türelmesek a gyógyulási folyamat során,
  • végül, de nem utolsó sorban pedig: fontoljuk meg, hogy tényleg szükségünk van-e sebészi beavatkozásra a fiatalosabb megjelenésért.

Tegyük le a cigarettát

Foró: Unsplash/Andres Siimon

Köztudott, hogy a dohányzás jelentősen felgyorsítja az öregedési folyamatokat, kiváltképp az arcbőrön látható a tartós dohányzás nyoma. Az orvosok ezért azt javasolják, hogy ha van elegendő akaraterőnk, tegyük le a cigarettát, bőrünk hálás lesz érte!

Iktassunk be egy kis mozgást a mindennapokba

Fotó: Unsplash/Bruno Nascimento

“Naponta 15-20 percig tornázzunk” – mondja Dr. Griffiths.

Néhány példa a segédeszköz nélküli edzésekre: súlyemelés vizes palackkal, térdfelhúzás, fekvőtámasz, kitörések. Ha nincs kedvünk, vagy éppen lehetőségünk ezen gyakorlatok elvégzésére, akkor elmehetünk egyet sétálni, a lényeg, hogy legalább 20 perces legyen a mozgás.

Mosolyogjunk!

Fotó: Unsplash/Allef Vinicius

“Úgy gondolom, hogy a legfontosabb, hogy fiatalabbnak tűnjünk, az a mosoly. Ez csökkenti az arcodon idővel megjelenő ráncok számát” – mondja Dr. Leann Poston. “A mosolygás boldogabbá tesz és több energiát ad. A pozitív hozzáállás jobb étkezési szokásokra és több mozgásra ösztönöz!”