Dollár
381,97 Ft
Euró
392,03 Ft
Font
463,77 Ft
Bitcoin
24,428 $

Így mossák zöldre magukat a legnagyobb környezetszennyező vállalatok a sporton keresztül

Fotó: Markus Spiske/Unsplash
not image

Kornis Vivien

2021. március 27. - 08:52

Több száz millió fontot költenek évente egyéni sportolók és csapatok finanszírozására a legkörnyezetszennyezőbb vállalatok, hogy ezzel mossák a saját szerepüket zöldre a klímaválságban egy hétfőn nyilvánosságra hozott jelentés szerint.

A tanulmány több mint 250 hirdetési és szponzorálási szerződésről rántja le a leplet, amelyek a legnagyobb ökológiai lábnyommal rendelkező cégek és vezető sportegyesületek között jöttek létre.

Soron kívül Jakab feltette a kérdést: milyen képviselő az, aki nem járja az országot?

A sport a klímavészhelyzet frontvonalán van, de elúszik a legszennyezőbb vállalatok szponzorálásán. Ez a magas kibocsátású, szennyező életvitel normalizálásával és a környezetvédelmi nyomás enyhítésével tovább mélyíti a válságot

– mondta el Andrew Simms, a jelentés társszerzője és a New Weather Institute társigazgatója.

A New Weather Institute, a Possible és a Rapid Transition Alliance együttműködésével létrejött jelentés 13 sportágban azonosította a legszennyezőbb vállalatokat, többek között a labrarúgásban és a teniszben is. A legmagasabb szén-dioxid kibocsátással rendelkező iparágak legtöbb ajánlatát, szám szerint 57 szponzorálást a foci nyerte el a gáz- és olajvállatoktól kezdve a repülőtársaságokig. 

Tudjuk, mit jelent a zöldre mosás (greenwash) – amikor a szennyezésért felelősek hamisan azt a látszatot keltik, hogy környezettudatosak. Ez pedig a sportosra mosás (sport-wash) – amikor a legnagyobb környezetszennyezők úgy csinálnak, mintha az egészséges életmód nagy barátai lennék, miközben folyamatosan halálos anyagokat pumpálnak bele a levegőbe, amelyet a sportolók belélegeznek, tönkretéve ezzel a klímát, amelyre a sport támaszkodik

– mondta el Simms. 

Szerinte a “nagy szennyezők” lecserélték a dohányipari cégeket a sport szponzori pozícióiban, és éppen azért lenne szükség megállítani őket, amiért a cigarettagyártókat: az emberek, a sport és a bolygó egészsége érdekében – írja a The Guardian. A jelentés szerint  a szponzorálási és hirdetési számokat tekintve az autóipar 199 különböző szerződéssel bír mindenféle sportágban, ezzel megszerezve az első helyet, a repülőtársaságok 63 együttműködéssel másodikként vannak jelen, a listájukon harmadikként pedig a gáz- és olajvállalatok szerepelnek, mint például Gazprom.

ads

Van egy sztorid?

Szemtanúja voltál valaminek, vagy épp van egy olyan történeted, melyet szívesen megosztanál másokkal?

Küldd el nekünk, és amennyiben érdekesnek találjuk, úgy közzétesszük azt oldalunkon.