Így mossák zöldre magukat a legnagyobb környezetszennyező vállalatok a sporton keresztül
Több száz millió fontot költenek évente egyéni sportolók és csapatok finanszírozására a legkörnyezetszennyezőbb vállalatok, hogy ezzel mossák a saját szerepüket zöldre a klímaválságban egy hétfőn nyilvánosságra hozott jelentés szerint.
A tanulmány több mint 250 hirdetési és szponzorálási szerződésről rántja le a leplet, amelyek a legnagyobb ökológiai lábnyommal rendelkező cégek és vezető sportegyesületek között jöttek létre.
A sport a klímavészhelyzet frontvonalán van, de elúszik a legszennyezőbb vállalatok szponzorálásán. Ez a magas kibocsátású, szennyező életvitel normalizálásával és a környezetvédelmi nyomás enyhítésével tovább mélyíti a válságot
– mondta el Andrew Simms, a jelentés társszerzője és a New Weather Institute társigazgatója.
A New Weather Institute, a Possible és a Rapid Transition Alliance együttműködésével létrejött jelentés 13 sportágban azonosította a legszennyezőbb vállalatokat, többek között a labrarúgásban és a teniszben is. A legmagasabb szén-dioxid kibocsátással rendelkező iparágak legtöbb ajánlatát, szám szerint 57 szponzorálást a foci nyerte el a gáz- és olajvállatoktól kezdve a repülőtársaságokig.
Tudjuk, mit jelent a zöldre mosás (greenwash) – amikor a szennyezésért felelősek hamisan azt a látszatot keltik, hogy környezettudatosak. Ez pedig a sportosra mosás (sport-wash) – amikor a legnagyobb környezetszennyezők úgy csinálnak, mintha az egészséges életmód nagy barátai lennék, miközben folyamatosan halálos anyagokat pumpálnak bele a levegőbe, amelyet a sportolók belélegeznek, tönkretéve ezzel a klímát, amelyre a sport támaszkodik
– mondta el Simms.
Szerinte a “nagy szennyezők” lecserélték a dohányipari cégeket a sport szponzori pozícióiban, és éppen azért lenne szükség megállítani őket, amiért a cigarettagyártókat: az emberek, a sport és a bolygó egészsége érdekében – írja a The Guardian. A jelentés szerint a szponzorálási és hirdetési számokat tekintve az autóipar 199 különböző szerződéssel bír mindenféle sportágban, ezzel megszerezve az első helyet, a repülőtársaságok 63 együttműködéssel másodikként vannak jelen, a listájukon harmadikként pedig a gáz- és olajvállalatok szerepelnek, mint például Gazprom.