Hiány alakult ki a gumiabroncsokból, de ami van, az is méregdrága

Fotó: Twenty20
not image

Borbély Fanni

2022. május 23. - 06:50

Aki még nem vásárolta meg a nyári gumikat, most nagyon pórul járhat.

Az előző év áraihoz képest mintegy 25-30 százalékos drágulás következett be az új gumiabroncsok piacán, sőt, egyes termékeket hiába keresünk, nem lesznek a polcon. Rendelni ugyan lehet, de még arra is hónapokat kell várni, ha pedig valaki a használt abroncsok vásárlása mellett döntene, nyitott szemmel kell járnia, mert jelentősen csökkent a kínálat.

Ennek egyik oka a globálisan elszálló infláció, hiszen átlagosan 8-10 százalékos mértékű jelenleg, az árak pedig mintegy 25-30 százalékkal emelkedtek, emellett pedig meg kell említeni a magyar valuta inflációját is, hiszen a tavalyi év azonos időszakában még 345 forint körül mozgott az euró, mára azonban 358 forint környékén van.

A Totalcar értékelése szerint pedig az áremelkedés annak is betudható, hogy a szállítási költségek is megugrottak, ezzel együtt pedig az üzemanyagok ára, valamint az energiaárak is jelentősen növekedtek. Mivel a konténerdíjak is növekedésnek indultak, a például Kínából érkező kész abroncsok ára is növekedett, az európai gyártású abroncsok tekintetében pedig az alapanyagok feldolgozási és szállítási költségei dobták meg az árakat.

Habár olcsóbb opciók is rendelkezésre állnak, a portál rámutatott, minden esetben ellenőrizni kell a gyártási időt, melyet a gumiabroncs oldalfalának a felnihez közelebb eső részén tüntetnek fel a gyártók: a DOT szám utolsó négy jegyében a második két szám a gyártási évet, míg az első két szám a gyártási évben azt a hetet jelöli, melyben az abroncs készült.

Két további negatív tényező azonban még a jelenleginél is rosszabb helyzetet idézhet elő idővel: az orosz-ukrán háború, valamint a Kínában újjáéledt koronavírus-járvány. Utóbbival az a probléma, hogy a konténerdíjak bár enyhe csökkenésnek indultak, ám a koronavírus-járvány miatt tovább fognak akadozni a szállítások, és a globális koronavírus-járvány során tapasztalt ellátási problémák üthetik fel a fejüket.

Magyarország abroncspiacára pedig azért is van negatív hatással a háború, mert a Magyar Gumiabroncs Szövetség számításai szerint a személyautók abroncsainak 9 százaléka, vagyis több mint 11 millió darab abroncs érkezett Oroszországból a háború előtt. Ez persze nem azt jelenti, hogy orosz márkájú abroncsok érkeztek, sokkal inkább azt, hogy a külföldi márkájú gyártók oroszországi üzemeiből érkeztek a gumik, ám jelenleg az a helyzet, hogy vagy a gyártás szűnt meg, vagy felfüggesztették az exportot Oroszországból.

A gyártás tekintetében pedig szintén problémát okoz a háború, hiszen korábban Oroszország biztosította a gyártáshoz szükséges ipari korom mintegy 50 százalékát az európai gyártók számára, míg a szintetikus gumi 30 százaléka, az acél peremhuzalnak pedig 31 százaléka érkezett Oroszországból és Fehéroroszországból.