Clouds
21 Budapest
Dollár
353,19 Ft
Euró
385,28 Ft
Font
431,84 Ft
Bitcoin
23,659 $

A háború okozta gazdasági válság miatt a pálinkaszektor is veszélyben van

Fotó: Összeöntésre váró almapálinkák a Gyulai Pálinkafesztivál Nemzeti Összetartozás Pálinkája ünnepségén a Gyulai Almásy-kastély Látogatóközpontjának báltermében 2022. szeptember 17-én. MTI/Rosta Tibor
Belföld
not image

Koós Alexandra

Szerkesztő

A kialakult helyzet miatt számos vendéglátóhely döntött az átmeneti vagy végleges bezárás mellett, ami a pálinka termelőket is érinti, miközben más gondok is vannak.

A covid-járvány után most a háború okozta gazdasági válság állítja komoly kihívás elé a hazai pálinkakészítőket, nem beszélve az elszálló inflációról, amely előbb-utóbb a pálinkák árában is megjelenik majd.

Soron kívül Ennyivel tervezi emelni a tanárok bérét a kormány

Az egyik gond abból ered, hogy a pálinkás üvegek importjának jelentős része az ukrán piacról valósult meg, ám ez a háború kitörése óta teljesen megszűnt, a német és olasz piacok pedig drasztikus árnövekedéssel válaszoltak a megugró keresletre.

Ez azt jelenti, hogy az üvegek beszerzési árai legalább 50%-kal nőttek, ám vannak olyan készletek, ahol a beszerzési ár a duplájára emelkedett. Magyarországon, Orosházán állítanak elő ilyen üvegeket, de a hazai gyártó kapacitása egyedül nem bírja el a megnövekedett igényeket.

Többféle megoldásra van szükség

Mihályi László, a Pálinka Nemzeti Tanács elnöke szerint elengedhetetlen, hogy az inflációs hatások miatt a termelők árat emeljenek, ami a gazdasági számításokat figyelembe véve egy 40%-os emelést tesz szükségszerűvé, ám ilyenkor számos más tényezőre is hangsúlyt kell fektetni.

Elmondása alapján fontos lenne, hogy ebben az átmeneti időszakban se csökkenjen a pálinkák iránti kereslet, ám más problémák is vannak: a megemelkedett energiaárak és az élelmiszerek inflációja miatt számos vendéglátóhely döntött az átmeneti vagy végleges bezárás mellett.

Ez a pálinka termelőket is érinti, hiszen jelentős mennyiségben értékesítenek vagy értékesítenének a panzióknak, szállodáknak és éttermeknek, vagyis mielőbb cselekedni kell – derül ki a Napi.hu beszámolójából.

Ennek érdekében tárgyalások kezdődtek az Agrármarketing Centrum vezetőivel, s a cél az lenne, hogy közös népszerűsítő akciókkal támogassák az ágazat szereplőinek megjelenését különféle kampányokban és rendezvényeken. Emellett a PNT azt is szeretné elérni, hogy hazai fejlesztési források segítsék a jövőben az ágazatban tevékenykedő vállalkozások versenyhelyzetének javulását.