Európa-szerte szellemjáratok repülnek az uniós szabályok miatt

not image

Kolláth Benjámin

2020. március 11. - 10:43

A légitársaságok több ezer liternyi üzemanyagot pazarolnak el azzal, hogy üresen kell reptetniük járataikat, mivel a jelenlegi uniós szabályzat szerint elveszíthetik a korábbi légtérfoglalásokat, amennyiben ezek a repülők nem szállnak fel.

A repülőjegyek kereslete világszerte összeomlott a koronavírus-járvány kitörése miatti növekvő pánikkal, az uniós törvények szerint azonban az Európán kívüli légitársaságok járatainak legalább 80%-a fel kell, hogy használja a lefoglalt légteret, ha továbbra is szeretnének a kontinensen maradni.

Ez vezetett odáig, hogy több cég is üresen közlekedik utasszállítóival Európában hatalmas árakon. Múlt csütörtökön az Egyesült Királyság közlekedésért felelős államtitkára, Grant Shapps már írt a központi légiirányító szervezetnek, hogy a szabályt a járvány idejére függesszék fel a további környezeti, és gazdasági károk megelőzése érdekében. Shapps levelében ezt írja:

„Különösen aggasztó, hogy a 80/20-as szabály betartása érdekében a légitársaságoknak nagyon alacsony teherrel, vagy üresen kell reptetniük a járataikat, hogy fenntartsák a foglalásaikat. Ez a helyzet elfogadhatatlan. Nem ez az ipar, az utasok, és a környezet érdeke, ezért el kell az ilyet kerülni.”

Grant Shapps

A légiirányítás a Hong Kongba és Kínába tartó, illetve onnan induló járatokat már törölte, minden más országban azonban továbbra is él a légiközlekedés. A brit Flybe légitársaság csütörtökön már csődöt is jelentett, de jelezték, pénzügyi gondjaik már jóval a járvány előtt kezdődtek. A Nemzetközi Légiközlekedési Társaság számításai szerint akár 113 milliárd dollárnyi (32,3 billió forintnyi) jegyeladás mehet a levesbe világszerte.