Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
364,67 Ft
Euró
394,12 Ft
Font
460,89 Ft
Bitcoin
70,663 $

Szakértő: az elektromos autókra „gumiabroncsadót” kellene kivetni

A brit kormány levegőminőségi tanácsadója kijelentette, meglátása szerint szükségessé vált egy új adónem bevezetése, mely kizárólag az elektromos autóval közlekedőket érintené.

Fotó: Twenty20
Greenbox

Borbély Fanni

Szerkesztő

A globális felmelegedés és a technológia ugrásszerű fejlődése is hozzájárult ahhoz, hogy az egész világon egyre népszerűbbek az elektromos járművek, ám vannak olyan szakértők is, akik szerint nem eléggé környezetbarát a megoldás, annak ellenére, hogy az elektromos autók nevükből adódóan elektromosak, magyarul szinte 0 százalék a károsanyag-kibocsátásuk, ellentétben a hagyományos üzemű autókkal.

Alastair Lewis professzor, az Egyesült Királyság kormányának levegőminőségi tanácsadója úgy látja, az elektromos autók gumiabroncsainak kopása során keletkező apró részecskék jóval nagyobb egészségügyi kockázatot jelentenek a lakosságra nézve, mint a hagyományos üzemű autók károsanyag-kibocsátása – írja a Telegraph. Soron kívül Elkezdődtek a visegrádi Hotel Silvanus helyreállítási munkálatai (videó)

A kormány első számú levegőminőséggel foglalkozó tanácsadója, aki egyben a kormány légszennyezéssel foglalkozó független tudományos tanácsadó testületének elnöke is, úgy véli, mivel a sofőrök körében is egyre népszerűbbek az elektromos autók az Egyesült Királyságban érvényes, alacsony károsanyag-kibocsátású zónákra kivetett díjak miatt, egy új adónemet kellene bevezetni.

Alastair Lewis professzor szerint a levegőben szálló finompor (PM2.5) mennyisége azért van növekvőben, mert az autósok egyre nagyobb autókat vezetnek, melyeken egyre nagyobb gumiabroncsok vannak. A professzor egy példát is hozott: ha összehasonlítunk egy régi Minit és egy modern Minit, azonnal láthatjuk, hogy méreteiket tekintve ég és föld a különbség a két autó között.

Lewis professzor kiemelte, a PM2.5 tekinthető jelenleg a legnagyobb mértékű közegészségügyi kockázatnak, a második helyen pedig a dízelautók kibocsátásával keletkező nitrogén-oxid áll. Sadiq Khan, London polgármestere nagyon is komolyan veszi a környezetszennyezés kockázatait az egészségre nézve, ezért május elején jóformán háborút hirdetett a környezetszennyezés ellen, mindezt azzal a céllal, hogy szinte egész London területére kiterjessze az ultraalacsony kibocsátású zónákat.

Amennyiben a polgármester tervei megvalósulnak, úgy minden olyan autósnak, akinek autója nem felel meg a szigorú környezetvédelmi előírásoknak, napi szinten 12,5 fontot, átszámítva 5700 forintot kell majd fizetnie, ha a brit fővárosban akar közlekedni. Boris Johnson brit miniszterelnök azonban egyáltalán nem volt elragadtatva London polgármesterének tervétől, mondván, ezzel az intézkedéssel „újabb adóterhet ró a családok, a vállalkozások és a furgonos szállítók nyakába”, és éppen akkor „sújtja ezzel az embereket, amikor a kormány megpróbál minél több pénzt tenni a lakosság zsebébe”.