Dollár
434,75 Ft
Euró
420,22 Ft
Font
469,57 Ft
Bitcoin
19,366 $
Fotó: Instagram/rozy.gram

Örökké fiatal, gyönyörű és kedves – a dél-koreai virtuális influencerek felemelkedése

Szerző: Borbély Fanni

Már több mint 130 ezer követővel büszkélkedhet az Instagramon, rendszeren posztol világjáró kalandjairól, sminkje minden alkalommal kifogástalan, ruhái egyenesen a kifutóról érkeznek, énekel, táncol, modellkedik – csakhogy egyik sem valódi, ahogy ő sem.

not image

Borbély Fanni

2022. augusztus. 8 - 18:17

Fejest ugrunk a jövőbe, olyan technológiát használunk, amiről az 1980-as években csak álmodni mertek, vagy épp megfilmesítették, hogy képzelik el a jövőt: most pedig megérkezett Rozy, a dél-koreai “virtuális influencer”, s bár egy digitálisan megjelenített személy, annyira valósághű, hogy sokan és igen gyakran tévesztik össze egy hús-vér emberrel.

Soron kívül Hosszabb iskolai téli szünet és kormányzati-igazgatási szünet is lesz 

Egyik Instagram-követője is kétségek közt volt, így rákérdezett:

“Valódi ember vagy? Egy mesterséges intelligencia? Vagy egy robot?”

A Rozy-t megalkotó cég szerint azonban a virtuális influencer egyszerre mindhárom keveréke, aki a valós és a virtuális világ között lebeg valahol. A Sidus Studio X ugyanis azt írja honlapján, hogy Rozy “képes arra, amire az emberek nem képesek, csak épp emberibb formában”.

Rozy 2020-ban jelent meg a közösségi médiában, azóta pedig rengeteg márkával kötött szerződést és megannyi szponzorral is büszkélkedhet, noha nyilvánvalóan nem ő profitál ebből, hanem a vállalat, ráadásul nem is keveset. Rozy olyan népszerű lett a szórakoztatóiparban is, hogy virtuális divatbemutatókon lépett kifutóra, sőt, énekesi pályafutását is elkezdte, és két kislemezt is kiadott.

A “virtuális emberek” piaca szemmel láthatóan virágzik, ezzel együtt pedig egy olyan gazdaság is kialakulóban van, melyben a jövő influencerei soha nem öregednek, soha nem keverednek botrányokba, és valóban hibátlanok. Ez az utópia akár kívánatos is lehetne számunkra, de sokkal inkább érzem ijesztőnek.

Mint ismert, Dél-Korea már jó pár éve megszállottja az elérhetetlen és abszolút irracionális szépségnormáknak és ideáloknak, elég megnézni a dél-koreai popzenét, vagyis a K-popot, mely egyre nagyobb teret hódít globálisan, miközben a fiú- és lánybandák tagjai szenvednek a mesterkélt álarcok mögött a színpadon, olykor pedig végkimerülés közeli állapotban esnek össze a fellépések után (vagy közben).

Hogyan működnek a virtuális influencerek?

Valószínűleg senkinek nem mondunk újat azzal, hogy CGI, a Rozy mögött álló technológia ugyanis egyáltalán nem új keletű dolog, hiszen a szórakoztatóiparban is egyre népszerűbb, de előszeretettel használják filmekben, videójátékokban, sőt, videóklipekben is.

De nem Rozy az egyetlen virtuális influencer. A dél-koreai Lotte Home Shopping kiskereskedelmi márka szintén a CGI-technológia segítségével hozta létre virtuális influencerét, Lucy-t, akinek már több mint 78 ezer követője van Instagramon. Kissé furcsa, de a valódi emberekhez hasonlóan a virtuális influencerek is a közösségi médián keresztül építik követőtáborukat, ahol ugyanúgy fotókat posztolnak “életükről” és kapcsolatba lépnek követőikkel.

Erre pedig a legjobb példa Rozy, Instagram-fiókján ugyanis rengeteg “utazós” fotó található, például egy olyan, melyen épp Szingapúrba “utazik”, és egy háztetőn kortyolgat egy pohárka finom bort – hús-vér ember követői pedig oda és vissza vannak posztjaiért, s rendre dicsérik, hogy ma is milyen jól néz ki.

Rozy egyik követője, a 23 éves Lee Na-kyoung két évvel ezelőtt kezdte el követni a virtuális influencert, mert azt hitte, hogy egy valódi ember. Rozy visszakövette, sőt, olykor kommentelt is a lány fotói alá, így kialakult köztük egy baráti viszony, ami még azok után is tartott, hogy a lány rájött az igazságra.

“Úgy beszélgettünk, mintha tényleg barátok lennénk, és nagyon jól éreztem magam vele. Éppen ezért nem mesterséges intelligenciaként, hanem igazi barátomként tekintek rá”.

Noha Lee Na-kyoung története Rozy-val egy igazi tündérmese is lehetne, érdemes alaposabban megvizsgálnunk a helyzetet: Rozy csak a virtuális térben létezik, ergo hiába alakít ki virtuális barátságot valós emberekkel, egy idő után minden követője számára kellemetlenné válhat majd a barátság, hiszen a virtuális influencer soha nem fog beülni velük egy kávéra, és nem is fognak közös programokat szervezni, márpedig egy hús-vér embernek ilyen programokra is szüksége van.

A másik rendkívül fontos tényező pedig az, hogy nem szabad elfelejtenünk, hogy Rozy egy vállalat agyszüleménye, vagyis egy termék. A közösségi média tehát nem csupán azt teszi lehetővé, hogy a virtuális influencerek baráti kapcsolatokat alakítsanak ki követőikkel, és elkápráztassák őket legújabb “kalandjaikkal”, hanem azt is, hogy a például Rozy mögött álló vállalatok nagyon szépen profitáljanak ebből.

Rozy Instagramja például rogyásig van szponzorált tartalmakkal, a legtöbb esetben pedig bőr- és szépségápolási termékeket reklámoz. Mindemellett Rozy felkeltette a nagyobb divatcégek érdeklődését is, és egyre több dél-koreai cég szeretné modellként használni a virtuális influencert, a Sidus Studio X-nek pedig nem titkolt szándéka, hogy elérje az 1,52 milliárd dolláros profitot – kizárólag Rozy-val.