Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Kettétörhet Budapest közlekedési álma

Kettétörhet Budapest közlekedési álma

Kettétörhet Budapest közlekedési álma
Fotó: A budai fonódó villamoshálózat 17-es vonalán közlekedő új CAF villamos a menetrend szerinti forgalomba állása napján a Savoya Park végállomáson 2025. március 22-én. A villamos az 51 járműből álló CAF-flotta első darabja, az utolsó pedig 2026 végén állhat forgalomba. MTI/Lakatos Péter

Forráshiány miatt kérdésessé vált a BKK által megrendelt 51 új CAF villamos beszerzésének sorsa, miközben a tartozások már milliárdos nagyságrendűek.

A budapesti közösségi közlekedés jelentős fejlesztése került nehéz helyzetbe, miután az uniós források elérhetetlensége miatt a BKK nem tudja teljesíteni fizetési kötelezettségeit az új CAF villamosok beszerzése kapcsán.

A főváros eredetileg ambiciózus terveket szőtt: a megrendelt 51 új villamos üzembe helyezésével 40 százalékra emelkedett volna a modern kötöttpályás járművek aránya Budapesten. A projekt teljes költségvetése 96,4 milliárd forintot tesz ki, amely nemcsak a járművek beszerzését, hanem a szükséges infrastruktúra fejlesztését is magában foglalja.

A spanyol gyártó már megkezdte a szállításokat, a Fehér úti telephelyen már a nyolcadik szerelvény várja sorsának alakulását. Az első hét jármű a próbafutások és vizsgáztatások után 2025 tavaszán került a BKK tulajdonába, a további szállítmányok pedig a szerződés szerint havi rendszerességgel érkeznének.

A projekt finanszírozása

A projekt finanszírozása azonban egyre komolyabb akadályokba ütközik. A kifizetetlen számlák összege már elérte a 11,5 millió eurót, ami nagyjából 4,65 milliárd forintnak felel meg. Ez az összeg minden újabb szállítmánnyal tovább növekszik: egy rövid villamos 2,35 millió euróval, egy hosszú pedig 3,64 millió euróval emeli a tartozást.

A helyzetet súlyosbítja, hogy a főváros kasszája már most is mínuszban van, a húsvéti időszakban 31 milliárd forintos tartozást mutatott. Az Orbán-kormány emellett folyamatosan vonja az idei 89 milliárd forintos szolidaritási hozzájárulás részleteit.

Bár az IKOP Plusz keretben elméletileg rendelkezésre állna megfelelő forrás, hiszen a keret felét még nem használták fel, a nemrég közzétett Éves Fejlesztési Keret listájára nem került fel a fővárosi villamosbeszerzés. A BKK vezetése és Karácsony Gergely főpolgármester is többször kérte már a helyzet megoldását a kormányzattól.

A projekt meghiúsulása esetén további problémát jelenthet, hogy a már átutalt 30 százalékos uniós előleget is vissza kellene fizetni, ami újabb terhet róna a főváros amúgy is üres kasszájára.