Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

1961 óta nem látott mélységben hever a globális borfogyasztás

1961 óta nem látott mélységben hever a globális borfogyasztás

1961 óta nem látott mélységben hever a globális borfogyasztás
Fotó: Unsplash/Zan Lazarevic

A Nemzetközi Borászati Szervezet legfrissebb jelentése szerint tavaly minden idők legalacsonyabb szintjére zuhant a globális borfogyasztás.

A múlt évben tapasztalt 3,3 százalékos visszaesés következtében mindössze 214,2 millió hektoliterre csökkent a világszintű borfogyasztás, ami az 1961 óta mért legalacsonyabb értéket jelenti a Nemzetközi Borászati Szervezet (OIV) kedden nyilvánosságra hozott éves jelentése alapján. 

A szakemberek által megfigyelt tendencia hátterében elsősorban a fogyasztási szokások strukturális átalakulása és a gazdasági bizonytalanság húzódik meg.

Komplex kihívások a borágazatban

A borpiac jelenlegi helyzetét az OIV szakértői valódi viharként jellemzik, amit több tényező együttes hatása idézett elő. A meghatározó piacokon, különösen az Egyesült Államokban megfigyelhető keresletcsökkenés mellett az infláció és a termelési költségek emelkedése is jelentős szerepet játszik abban, hogy a fogyasztóknak átlagosan 30 százalékkal többet kell fizetniük egy palack borért, mint öt évvel ezelőtt.

A globális borfogyasztás 48 százalékát adó európai piacon 2,8 százalékos visszaesést regisztráltak. Franciaországban ennél is jelentősebb, 3,6 százalékos csökkenést mértek, miközben egyedül Spanyolországban és Portugáliában tapasztaltak enyhe növekedést.

Termelési nehézségek és exportsikerek

A szélsőséges időjárási körülmények, többek között az aszály és a túlzott csapadékmennyiség következtében a bortermelés szintén hatvan éve nem látott mélypontra, 225,8 millió hektoliterre süllyedt 2024-ben. A termelési rangsorban Olaszország megőrizte vezető pozícióját, amelyet Franciaország és Spanyolország követett.

Az alacsonyabb mennyiség ellenére az exportérték a magasabb áraknak köszönhetően stabilnak bizonyult, 35,9 milliárd eurós szintet produkált. Az olasz export növekedését elsősorban a prosecco növekvő népszerűsége táplálta.