Dollár
431,58 Ft
Euró
423,16 Ft
Font
481,21 Ft
Bitcoin
19,367 $

Nehéz helyzetben a benzinkutasok és a fuvarozók, megszüntetnék az árstopot

Fotó: Tájékoztató feliratok a Mol benzinkútján Salgótarjánban 2022. május 27-én. MTI/Komka Péter
not image

Koós Alexandra

2022. június 16. - 15:41

Az infláció és az üzemanyagárstop kapcsán meglehetősen komplex probléma alakult ki a magyar benzinkutakon, amely már a közúti fuvarozás területén is érezhető.

Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetségének elnöke kifejtette, miszerint nem fenntartható a kettős árazás a töltőállomásokon, amely főként a kis kutakon csapódik le, hiszen ők fizetik meg az árstop költségét.

Soron kívül Ronaldinho úgy érzi, mintha hazajárna Magyarországra

Hozzátette, hogy a kasszások elsősorban a 480-as hatósági árakat fizettetik ki, mert nem akarnak konfliktust az autósokkal, illetve egy benzinkút nem minden esetben tudja érdemben elvégezni az ellenőrzést, amely a tankolók olcsóbb benzinre való jogosultságát bizonyítja.

Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének ügyvezető főtitkára szerint a közúti fuvarozásban egyszerűbb a helyzet, ugyanis áthárítják a költségeket, az üzemanyagindex pedig már beillesztődött, emellett egy napi árazást alkalmaznak.

Elmagyarázta, hogy már személyi költségindexet is kialakítottak, a két index együttesen pedig körülbelül 38 százalékos változást eredményezett a közúti fuvarozásban, hozzátéve, hogy ebben a szektorban főként a munkaerőhiány okoz gondot.

A főtitkár szerint a különjárati személyszállításban is lemorzsolódást tapasztalnak, ahová szintén begyűrűzött az üzemanyag-kérdés, mivel a buszok is átkerültek a világpiaci áras kategóriába, ennek következtében iskolai kirándulásokat is le kellett mondani.

Ennek kapcsán a kormánnyal is terveznek egyeztetést, hogy legalább az iskolai kirándulások áfáját töröljék el, mindemellett azt tartja a legfontosabbnak, hogy az ellátási lánc ne sérüljön, kiemelve, hogy nem csak az üzemanyagról, hanem a munkaerőhiányról is beszélni kell.

Úgy véli, a kormánynak „el kell döntenie, hogy mit akar”, amellyel Egri Gábor is egyetértett, majd arra utalt, hogy mindenképp vissza kellene térni a régi piaci és működési feltételek irányába, amikor a benzinkutaknak még adott volt egy haszonrés – derül ki az ATV Start műsorából.

Elmondása szerint minden külső forrást be kell vonni a magyar piac ellátásába, a kiesett 30 százalékot pedig vissza kell hozni, ám ezt csak piaci áron lehetséges megtenni, a szociális támogatási rendszeren keresztül pedig meg lehetne találni azokat a társadalmi csoportokat, amelyeket érdemes támogatni az üzemanyag-árstoppal.

A Független Benzinkutak Szövetségének elnöke arról is szót ejtett, miszerint a magán benzinkutaknak kellene prioritást élvezniük, hiszen a töltőállomások esetében sokszor családi vállalkozásokról van szó, amelyeket nehezebb otthagyni, ha fenntarthatatlanná válik az adott helyzet.

ads

Van egy sztorid?

Szemtanúja voltál valaminek, vagy épp van egy olyan történeted, melyet szívesen megosztanál másokkal?

Küldd el nekünk, és amennyiben érdekesnek találjuk, úgy közzétesszük azt oldalunkon.