Veszélybe került a belső égésű motorok betiltása az EU-ban
Az Európai Unió 2035-ös belső égésű motorok betiltására vonatkozó ambiciózus terve jelentős ellenállásba ütközik az autógyártók, politikusok és nemzeti kormányok részéről, ami már most a szabályozás lazítását eredményezte.
Az autóipar nyomására Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke bejelentette a 2024-es CO2-kibocsátási célok enyhítését, ami lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy az éves célérték helyett hároméves átlagban teljesítsék a követelményeket. Ez jelentős győzelmet jelent az autógyártóknak, akik korábban milliárdos bírságokkal nézhettek volna szembe a célok elmulasztása miatt.
A Renault vezérigazgatója, Luca de Meo üdvözölte a döntést. „A Bizottság most a technológiai semlegesség logikáját követi. Megmondják, hova szeretnének eljutni, de nem írják elő, hogyan jussunk el oda” – fogalmazott, utalva arra, hogy a piacnak az elektromos autókon túl több lehetőséget kellene biztosítani.
A Politico beszámolója szerint Németország, Olaszország és Lengyelország további kivételeket sürget. Németország az e-üzemanyagok mentesítését szeretné elérni, míg Olaszország a bioüzemanyagok mellett áll ki, annak ellenére, hogy környezetvédő csoportok figyelmeztetnek az erdőirtás és a talajerózió veszélyeire.
A kínai tulajdonú Volvo ugyanakkor nemtetszését fejezte ki a célok módosításával kapcsolatban, mondván, hogy azokat a gyártókat, amelyek felkészültek a változásokra, nem szabadna hátrányosan érintenie a jogszabályok legutóbbi módosításának.
NE HAGYD KI
Az Európai Bizottság beleegyezett abba is, hogy a 2035-ös törvényt két évvel korábban felülvizsgálja. Adolfo Urso olasz ipari miniszter ezt „a zöld őrület végének kezdeteként” értékelte, míg Filip Turek cseh európai parlamenti képviselő szerint a döntés „sírkőként” nehezedik a belső égésű autók betiltására.