Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
365,89 Ft
Euró
392,65 Ft
Font
457,82 Ft
Bitcoin
64,803 $

Teljesen átalakul az autópiac, a jövő a vevői igény szerinti gyártásé

A drasztikus drágulás és az ellátási bizonytalanság miatt az európai központok új stratégia mellett döntöttek, ami tervezhetőbbé és kiszámíthatóbbá teszi a piacot.

Fotó: spencerpa440 / Twenty20
Európa

Czinder Tímea

Szerkesztő

Egyre kevesebben engedhetik meg maguknak, hogy új autót vásároljanak, minimum 20 százalékkal emelkedtek ugyanis az árak, egyes modellek esetén azonban a drágulás akár a 40 százalékot is elérheti.

Miután az autóipar és autókereskedelem idei első fél éve messze nem úgy alakult, ahogyan azt az ágazat tavaly év végén várta, a teljes szektor megújulása vált szükségessé, amely következtében az ellátási láncok rövidülnek, az autók pedig vevői igényre készülnek, így várhatóan kevesebb kereskedésre is lesz szükség. Soron kívül RTL+: áremelésre készülhetünk az UEFA Bajnokok Ligája miatt

„Az autógyártóknak és -kereskedőknek is számottevő átszervezéseket kellett végrehajtaniuk az idei első fél évben, és a járvány miatt kialakult alkatrészhiány erre meg is adta a lehetőséget a szereplőknek. Az átszervezés egyik fő pontja, hogy az egyes kereskedői hálózatok nem márkakereskedőként, hanem a gyár közvetlen ügynökeként dolgoznak majd a jövőben”

– mondta Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke.

Európában egyelőre tesztelés alatt áll az új rendszer, amennyiben azonban sikeresnek bizonyul, kezdetét veszi a piac átalakulása, ami a kereskedelmi hálózatok komoly csökkenését vonná maga után; átlagosan 20, egyes márkák esetén azonban akár 50 százalékkal is mérséklődne a kereskedések száma.

A pandémia időszaka nehéz időszak volt az autóipari szereplők számára az ellátási nehézségek, a modellkínálat szűkülése és a szállítási határidők növekedése miatt, az orosz-ukrán konfliktus aztán újabb terhet rótt azokra a gyártókra, amelyek közvetlen üzemekkel vagy beszállítókkal rendelkeztek Ukrajnában, sokan pedig az Oroszországgal szemben bevezetett szankciók miatt nem jutottak hozzá a szükséges nyersanyagokhoz.

„Tavaly év végén úgy számoltunk, hogy 2022 második felére szépen javul a gyártók szállítási készsége, köszönhetően annak, hogy nem raktárra, hanem megrendelésre gyártanak, és a szűkített paletta felszabadít alkatrészeket a nagyobb értékű autók számára”

– fogalmazott a Gémosz-elnök.

A háború kirobbanása után azonban olyan gyakorlatok terjedtek el, amelyekre a rendszerváltás óta nem volt példa; szinte minden gyártó megszüntette az árgaranciát, a szállítási idők hosszúsága miatt pedig az árak is megjósolhatatlanná váltak.

Ehhez hozzáadódik, hogy az elszabaduló energiaárak miatt hazánkban és Európa-szerte nő az igény a hibridek és elektromos autók iránt, ami technológiai átállást tesz szükségessé, pedig a hagyományos motorok és dízelek ma még mindig a legjobb választásnak számítanak azok számára, akik sokat használják az autójukat.

A forint gyengülése miatt az új autók ára sosem látott mértékben emelkedik, és nincs rá garancia, hogy ennek üteme csökkenne az év második felére; idén átlagosan több mint 20 százalék a drágulás, egyes márkák és modellek esetén azonban már a 40 százalékot is meghaladta.

A bizonytalanság kiküszöbölése érdekében a nagy autógyárak Európán kívüli üzemeikből és beszállítóiktól szereznek be új terméket, ami további áremelkedést eredményez, mivel már a szállítási költségek növekedésével is számolni kell.

A szakember hozzátette, az átalakulási folyamat már megkezdődött, az erre irányuló stratégiai döntéseket már meghozták az európai központok, ebből pedig Szlovákia, Románia, Szerbia, Bulgária és Magyarország is profitálni fog középtávon.

A Világgazdaság szerint az ellátási problémák a közeljövőben rendeződni fognak, ami növelheti az európai gyártást, nem valószínű azonban, hogy visszatérne a korábbi gyakorlat, amely során éjjel-nappal folyt a gyártás, és hatalmas készletek halmozódtak fel új autókból.

A jövő a vevői igényre történő gyártásé, amelynek következtében kevesebb kereskedés is elegendő lesz, de a vásárlói szokások változása is indokolja az átalakítást; a vevők már az interneten tájékozódnak, és felkészülten indulnak el akár nagyobb távolságra is tesztvezetésre és vásárolni.