Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
364,83 Ft
Euró
393,33 Ft
Font
460,60 Ft
Bitcoin
70,533 $

Ammóniával helyettesíthetik a hagyományos üzemanyagokat a légi járművekben

A Reaction Engines és a Brit Tudományos és Technológiai Létesítmények Tanácsa (STFC) egy koncepció-tanulmányt készített el az ammónia repülőgépeknél való alkalmazására.

Tudomány

Kulcsár Péter

Szerkesztő

A Reaction Engines és a Brit Tudományos és Technológiai Létesítmények Tanácsa (STFC) egy koncepció-tanulmányt készített el az ammónia repülőgépeknél való alkalmazására.

A kutatók abban bíznak, hogy a jövőben egy sokkal fenntarthatóbb, alacsonyabb emissziós értékekkel rendelkező meghajtórendszert alkothatnak meg, amivel jelentősen hozzájárulhatnak a repüléstechnológia fejlődéséhez. Soron kívül Fontos információkat közölt a Szerencsejáték Zrt. a lottózók húsvéti nyitva tartásáról

A modern sugárhajtóművek üzemanyaga főként a kerozin, ami egy nagyon sűrű, rendkívül magas energiatartalmú szénhidrogén, ezért nem csoda, hogy akár többszörös hangsebesség elérésére is képes vadászrepülőgépek esetében. Sajnos ez az anyag ugyanúgy fosszilis kőolajszármazék, ezért szignifikánsan hozzátesz a szén-dioxid kibocsájtáshoz, amit a kormányok és a repülőgépipar 2050-re radikálisan csökkenteni szeretne.

Az egyik potenciális lehetőség erre az lenne, ha a tradicionális kerozint alternatív megoldásokra, például elektromos meghajtásra cserélnék. Ezzel csupán az a gond, hogy a jelenlegi akkumulátoros technológiával az utasszállító és teherszállító repülőgépeknek nagyon kicsinek kellene lenniük, nem beszélve a rövid hatótávról és az alacsony terhelhetőségről.

A folyékony hidrogén szintén elérhető választásnak bizonyulhatna, viszont a hatékony működéshez akkora mennyiségben kellene ezt a gázt összesűríteni, amelynek következtében a repülőgépek struktúráját teljesen át kéne tervezni.

Az ammónia használata nem új keletű ötlet, hiszen már a híres X-15 rakétát is ezzel hajtották meg és lőtték ki a világűrbe az 1950-es és 1960-as években. Legfőbb előnye, hogy sűrűsége csupán egyharmada a gázolajénak, továbbá relatíve egyszerű folyékonnyá tenni és tárolni.

Egyetlen hátulütője, hogy gazdasági szempontból nem éppen előnyös felhasználni, mivel az előállítása igencsak költséges. Ennek a problémának a megoldására a Reaction Engines egy vadonatúj meghajtási rendszert tervezett, amit a SABRE hiperszónikus erőforrásának hőcserélő technológiájára alapoztak.

Az új rendszerben az ammóniát lehűtött, magasnyomású folyadékként tárolják a repülőgépek szárnyaiban – pontosan úgy, ahogy azt a kerozinnal teszik manapság. A motorból begyűjtött hő hatására a hőcserélő felmelegítené az ammóniát, amit egy kémiai reaktorba táplálnának, ahol katalizátor segítségével hidrogénné bontanák a molekulákat. Az ammónia-hidrogén keveréket ezután visszairányítanák az erőforrásba, ahol üzemanyagként éghetne el, melléktermékként pedig nitrogén és vízpára képződne.

A Reaction Engines mérnökei szerint az ammónia sűrűsége elég magas ahhoz, hogy ne kelljen gyökeres módosításokat eszközölni a repülőgépek motorjában. Az elméletben tökéletesen működő megoldást előreláthatólag az elkövetkező években gyakorlatban is tesztelhetik a szakemberek.

Ne hagyd ki:

https://liner.hu/jegbanyaszattal-visszafordithatatlan-karokat-okozhatnak-a-jovobeni-hold-telepesek/

Ennyi volt, Xabi Alonso biztosan nem lesz Szoboszlaiék edzője

A legfrissebb hírek szerint a Liverpool kiszállt a versenyből, így nem Xabi Alonso fogja követni a távozás előtt álló Jürgen Kloppot a kispadon.