Dollár
431,30 Ft
Euró
422,60 Ft
Font
481,14 Ft
Bitcoin
19,711 $

Aggódik az Állami Számvevőszék, hogy túl sok lesz a diplomás nő

Fotó: Facebook/Novák Katalin
not image

Nagy Noel

2022. augusztus 27. - 05:45

Még mindig sok munkát kell elvégezni a női jogok területén, azonban az ilyen jellegű megnyilvánulások és „elemzések” nem segítik ezt a harcot.

Az Állami Számvevőszék ugyanis a „Pink education jelenség Magyarországon” nevű tanulmányában azt találta mondani, hogy demográfiai problémákat okozhat előbb-utóbb az, hogy a nők jelentősen túlreprezentáltak a felsőoktatásban.

Soron kívül Gyanús fehér por miatt kiürítették az Európai Bizottság elnöki lakosztályát

A Népszava által kiszúrt, egyébként júliusban megjelent elemzés szerint ugyanis az a tény, hogy „túl sok” nő van a felsőoktatásban, megnehezítheti alapvetően a számukra a pártalálást, amely a gyermekvállalás csökkenésének kockázatához vezethet.

Ahogyan kiemelik, a 2010 és 2021 közötti időszakban minden egyes évben több nő nyert felvételt felsőoktatásba, mint férfi, az előttünk álló tanév őszén például 54.5 százalék lesz a nők aránya, míg az oklevéllel végzettek körében 60 százalékos a nők aránya.

Az Állami Számvevőszék megállapította, hogy a nemi arányok eltolódásában jelentős szerepet játszhatott a pedagógus szakma „elnőiesedése”, mondván a tanárok 82 százaléka nő (mondjuk a mérnökök körében pedig hasonló a férfiak aránya – szerk.).

Ahogyan a tanulmányban is hangsúlyozzák, az ÁSZ által végzett reprezentatív kutatásból kiderült, a megkérdezettek többsége szerint a „lányos” tulajdonságok, mint az érzelmi- és szociális érettség, a szorgalom, a szófogadás, a monotóniatűrés, illetve a jó szóbeli és írásbeli kifejezőkészség fontosabbak az iskolában, mint a fiús tulajdonságok.

A fiú tulajdonságok között megemlítették a reál tantárgyakhoz szükséges matematikai, technikai és műszaki érzéket, a logikát, a térlátást és a kockázatvállalást. Az ÁSZ úgy éli, a férfias tulajdonságokat büntetik az iskolákban, amik mentális problémákat okoznak a fiúknak, akik így nem tudják sajátos képességeiket kibontakoztatni.

Az ÁSZ szerint az is probléma, hogy a kötelező érettségi tárgyak felosztása között három humán tantárgy (magyar nyelv és irodalom, történelem, idegen nyelv) mellett csak egy reál (matematika) van, amely szerintük a társadalmi mobilitás és a nemi egyenlőség szempontjából is veszélyeket vet fel.

Az ÁSZ úgy látja, hogy a fiúk hátrányt szenvedhetnek a középiskolai záró eredmények és a felsőfokú továbbtanulás terén a humán-reál tárgyak egyenlőtlen elosztása miatt – éppen ezért vélik úgy, hogy indokolt lenne ezen tárgyak kiegyenlítése.

„A nők jelentős felsőoktatási túlreprezentáltsága ezenfelül demográfiai problémákat is okozhat, megnehezíti a pártalálást, illetve a termelékenység csökkenésének kockázatához vezethet, mivel a nők házasságának valószínűsége és ezzel a gyerekvállalás esélye is csökken”

jelentette ki az ÁSZ.

Azt is közölték, hogy indokolt lenne a jelenség következményeinek mélyebb kutatása és ezzel összefüggő intézkedések meghatározása, mert a nők is érdekeltek abban, hogy a férfiak jól teljesítsenek és sikeresek legyenek. Hozzátették: amennyiben a fiús tulajdonságok kibontakozása hátrányt szenved, az gazdasági károkat okoz.

„A férfiakra jellemző kreativitás, a versengés és teljesítményorientáltság nem csupán a magyar gazdaság optimális fejlődéséhez szükséges, ezek a tulajdonságok a mindennapi élet szempontjából is fontosak, hiszen a felnövő fiatal otthonában azzal szembesül, hogy lefagyott a számítógép, csöpög a csap, vagy lapra szerelve érkezett a bútor és nincs aki megoldja”

fogalmaztak.

ads

Van egy sztorid?

Szemtanúja voltál valaminek, vagy épp van egy olyan történeted, melyet szívesen megosztanál másokkal?

Küldd el nekünk, és amennyiben érdekesnek találjuk, úgy közzétesszük azt oldalunkon.