A korábban gondoltnál is nagyobb távolságot kell tartani futásnál és kerékpározásnál

not image

Kulcsár Péter

2020. április 9. - 19:25

Mekkora lehet a biztonságos távolság sportolás közben?

Több országban is arra buzdítanak, hogy egészségünk megőrzése érdekében még járvány idején is próbáljunk meg többet mozogni. Nagyon fontos azonban megjegyezni, hogy a KU Leuven és TU Eindhoven egyetemek kutatásai alapján el kell kerülnünk egymás szélárnyékát kocogás vagy biciklizés közben.

A tipikus közösségi távoltartás 1-2 méterben van megszabva, ami teljesen rendben van akkor, ha egy helyben állunk és nem fúj a szél. Azonban ha elkezdünk sétálni, futni vagy kerékpározni, akkor sokkal óvatosabbnak kell lennünk. Amikor valaki mozgás közben lélegzik, tüsszent, esetleg köhög, akkor a cseppecskék a levegőben maradnak és a mögötte érkező emberekre könnyen átterjedhetnek a szélárnyék segítségével.

A kutatók erre úgy jöttek rá, hogy különböző pozíciókban szimulálták a nyálrészecskék mozgását futás közben. Normál esetben ezt a modellt akkor használják, amikor a sportolók teljesítményét elemzik, hogy minél több előnyt tudjanak maguknak kovácsolni verseny közben, most azonban a koronavírus terjedésének meghatározása miatt volt rá szükség.

Az eredményeket nemrég tették közzé fényképek és animációk formájában. Jól kivehető rajtuk az elöl futó személy mögött egy hatalmas felhő, ami a cseppecskékből alakult ki.

Fotó: KU Leuven / TU Eindhoven

A piros pöttyök a nagyobb átmérőjű részecskéket jelzik, a kékek a kisebbeket.

“Azok, akik tüsszentenek vagy köhögnek, a cseppecskéket jóval nagyobb erővel bocsájtják ki a környezetükbe és a mögöttük érkezők ezeket belélegezhetik, esetleg a ruhájukra is kerülhet.”

mondta Bert Blocken professzor.

A szimulációkból kiderül, hogy a távoltartási szabályok érvényüket vesztik sportolás közben abban az esetben, ha egymás mögött futunk vagy kerékpározunk, ugyanis jóval nagyobb távolságot kellene tartanunk ahhoz, hogy ne landoljanak rajtunk a potenciálisan fertőző részecskék.

Fotó: KU Leuven / TU Eindhoven

Ha egymáshoz képest átlósan tartózkodunk, akkor viszont minimálisra csökkenthetjük a cseppecskék szélárnyékkal való terjedését.

A kutatások alapján a tudósok azt javasolják, hogy gyaloglás közben legalább 4-5 méteres, futás és lassú biciklizés közben 10 méteres, gyors kerékpározás közben pedig 20 méteres távolságot kellene betartanunk egymás között.

Ez egy új információ, ami értelmet ad azoknak a szigorításoknak is, miszerint sok helyen tilos napközben szabadtéri sporttevékenységeket folytatni.

Erről a következő cikkünkben írtunk:

https://liner.hu/parizsban-betiltottak-a-szabadteri-testmozgasokat-napkozben/