Kezdőlap

Friss hírek

Fontos hírek

Felkapott

Menü

Dollár
370,08 Ft
Euró
393,84 Ft
Font
460,12 Ft
Bitcoin
63,637 $

A H&M és a Nike bojkott előtt áll Kínában

A H&M, a Nike és más nagy nyugati ruházati márkák bojkott előtt állnak Kínában álláspontjuk miatt, amelyet az állampolgári állítólagos kényszermunka alkalmazásával szemben állítottak fel az ország nyugati régiójában, Hszincsiangban.

Fotó: Unsplash/褚 天成
Külföld

Borbély Fanni

Szerkesztő

A H&M és a Nike hónapokkal ezelőtt közölte, hogy komoly aggodalmaik vannak azon állítások miatt, hogy kényszermunkával állítottak elő gyapotot Hszincsiangban, ám mostanra egy egyre fokozódó viharba kerültek az ügyben, amely a héten robbant ki a kínai közösségi médiában.

A svéd H&M-et, a világ második legnagyobb ruházati kiskereskedőjét kihúzták Kína nagy e-kereskedelmi üzleteiből, és több jelentős navigációs, áttekintő és minősítő alkalmazás blokkolta. A közösségi médiában olyan videók keringenek, amelyek szerint a szecsuáni tartományban, Csengduban található bevásárlóközpont eltávolította a H&M reklámtábláját, és a bevásárlóközponton kívülre helyezte. Soron kívül Ez történik, ha gyakran fogyasztunk tojást

A Nike és az Adidas más márkák mellett szintén súlyos kritikával szembesült, ugyanis a kommunista párt szócsöve, a People’s Daily csütörtökön megnevezte a két céget a Burberry mellett, a New Balance és a Better Cotton Initiative többi tagjával együtt, akik aggodalmukat fejezték ki a Hszincsiangban előállított pamut miatt, ezután pedig a márkák széles bojkottjára szólította fel olvasóit.

Több tucat kínai híresség mondott fel szerződést, vagy azt állította, hogy megszakítja a kapcsolatot olyan márkákkal, mint a Nike, az Adidas, a Puma, a Converse, a Calvin Klein, a Tommy Hilfiger és az Uniqlo – mely törekvéseket az állami média természetesen örömmel fogadta. A Honor of Kings, a Tencent nagy sikert aratott videojátéka pedig befejezi a Burberry-vel való partnerséget, és eltávolítja annak mintáját a karakterek ruháiból.

A Nike részvényei több mint 3 százalékot zuhantak csütörtökön a Wall Streeten, míg az Adidas több mint 6 százalékot zuhant. Londonban a Burberry több mint 4 százalékot veszített, míg a H&M részvények szintén közel 2 százalékkal csökkentek Svédországban.

A felháborodás azután következett be, hogy az uralkodó kommunista párthoz kapcsolódó csoport a H&M nyilatkozatát tette közzé Hszincsiangról a Weibo kínai közösségi oldalon. A szeptemberben nyilvánosságra hozott nyilatkozatban a H&M azt mondta, hogy „mélységesen aggasztják” a gyapotgyártás kényszermunkájáról szóló beszámolók Hszincsiangból.

Az emberi jogi csoportok többször azzal vádolták Pekinget, hogy „újratanító” táborokban őrizetbe vette az ujgurokat és a régió többi muszlim kisebbségi csoportját, és kényszermunkákra használja őket, amelyek állításuk szerint akár közvetlenül, akár közvetve a globális technológiai és kiskereskedelmi ellátási láncok szerves részét képezik.

Az Egyesült Államok és más nyugati országok által a Hszincsianggal szembeni újabb szankciók újbóli visszaszorítást váltottak ki a kínai kormánytól, amely a táborokat „szakképzési központoknak” nevezi, amelyek célja (szerintük) a szegénység és a vallási szélsőségesség leküzdése.

A H&M-ről szóló vírusként terjedő közösségi médiás bejegyzésében a kínai Kommunista Ifjúsági Liga elítélte a vállalat álláspontját. „Pletykák terjesztése Hszincsiang pamutgyárának bojkottálására, miközben nyereséget próbál elérni Kínában? Érdekes gondolkodás!” – szólt a poszt.

A kínai e-kereskedelmi óriások, az Alibaba és a JD.com a visszavágást követően ráadásul az összes H&M terméket eltávolították a palettáról, Huang Xuan színész és Song Qian színésznő, a H&M márka nagykövetei tavaly óta, külön közleményben jelezték, hogy már nem működnek együtt a céggel.

A Weibo-n szerdán közzétett nyilatkozatában a H&M azt mondta, hogy mindig magas szintű követelményeket és átláthatóságot tartott fenn globális ellátási láncában. Az elmúlt évben számos nyugati vállalat kijelentette, hogy megvizsgálják globális ellátási láncukat annak biztosítására, hogy mentesek legyenek a hszincsiangi gyapottermékektől, miután kifejezték aggodalmukat a régió muszlim ujgur népét érintő kényszermunkák miatt.

Az elmúlt héten az Egyesült Államok, az Egyesült Királyság és az Európai Unió új szankciókat vezetett be a kínai tisztviselőkkel szemben a hszincsiangbeli emberi jogi visszaélésekben betöltött szerepük miatt. Peking pedig nem meglepő módon ellensúlyozta saját intézkedéseit, mondván, hogy nyugati kritikusai „rosszindulatúan terjesztik a hazugságokat”.

Mindeközben a közösségi média visszahatása más nagyobb nyugati márkákra is átterjedt, néhány kínai vállalat elkezdte látványosan hirdetni a Hszincsiangban gyártott pamut felhasználását. Az Anta Sports kínai márka egy nyilatkozatában közölte, hogy továbbra is Hszincsiangból származó pamutot használ, míg a japán Muji kiskereskedő elkezdte hirdetni a „Hszincsiang pamutból” készült termékeit.

A FILA China, amelyet az Anta Sports 2009-ben vásárolt az olasz FILA márkától, szintén csütörtök késő este jelentette be, hogy Kínában, többek között Hszincsiangban gyártott gyapotot használt, és megindította az eljárást a BCI-től való kilépéshez.

Néhány kínai internetes felhasználó megdicsérte a kaliforniai székhelyű Skechers márkát az ujgur munkavállalókkal kapcsolatos közelmúltbeli nyilatkozata miatt, amely szerint belső ellenőrzése során nem talált bizonyítékot arra, hogy kínai beszállítója „kényszermunkát” alkalmazott volna.