Egy 500 éves szobron talált ujjlenyomatról azt feltételezik, hogy Michelangeloé lehetett

Fotó: Victoria & Albert Museum
not image

Borbély Fanni

2021. július 18. - 16:13

Egy kis viaszszobor talán minden eddiginél közelebb hozott minket Michelangelóhoz, miután a múzeumi szakértők megtalálták a reneszánsz mester ujjlenyomatát – az anyagba nyomva.

A londoni Victoria & Albert Múzeum (V&A) szakemberei egy sötétvörös figurán fedezték fel a nyomot, amely egy nagyobb, befejezetlen márványszobor eredeti vázlatmodellje volt. Az 500 éves, “Egy rabszolga” című viaszszobor Michelangelo előkészületeinek része volt II. Gyula pápa díszes római síremlékéhez.

Egy múzeumi lista szerint a tervezett szobor egyike volt a pápa végső nyughelyére tervezett több mint 40 életnagyságú figurának. Michelangelo elkezdett dolgozni egy nagyobb márványváltozaton, amelyet “Fiatal rabszolgának” neveztek el, bár a művet nem fejezte be, ugyanis a pápa sírjára vonatkozó terveket később “jelentősen csökkentették”.

“Izgalmas kilátás, hogy Michelangelo egyik ujjlenyomata megmaradhatott a viaszban. Az ilyen nyomok egy művész alkotófolyamatának fizikai jelenlétére utalnának”

– idézi a BBC sajtóközleménye a V&A egyik vezető kurátorát, Peta Motture-t.

Michelangelo köztudottan sok előkészítő munkáját megsemmisítette, így a viaszmodell ritka betekintést nyújt korai folyamataiba. Potture példának nevezte, “ahol az elme és a kéz valahogy összeér”, hozzátéve: “Az ujjlenyomat közvetlen kapcsolatot jelentene a művésszel”.

Fotó: Victoria & Albert Museum

A festő Giorgio Vasari 16. századi életrajzában, a “Michelangelo élete” című művében részletesen leírta, hogy a reneszánsz mester hogyan használta a viaszmodelleket a nagy szobrok elkészítéséhez. Vasari, aki Michelangelo barátja volt, azt írta, hogy a művész vízbe merítette a modelleket, majd lassan kiemelte őket, miközben a megfelelő részleteket faragta a teljes méretű márványalkotásokra – írja a V&A.

A kevesebb mint 18 centiméter magas viaszvázlat-modell feltehetően 1516 és 1519 között készült, több mint 10 évvel azután, hogy a pápa sírját először megrendelték. A “Fiatal rabszolga” végső terve, amely ma a firenzei Accademia Galériában található, több szempontból is eltér a korai viaszmodelltől, ami arra utal, hogy Michelangelo “egy későbbi szakaszban finomította a tervet” – írja a CNN.