Dollár
393,08 Ft
Euró
411,42 Ft
Font
476,83 Ft
Bitcoin
17,110 $

40 éve ezen a napon csapódott a kifutópályának a Malév gépe Prágában

Illusztráció/Twenty20
not image

Kulcsár Péter

2021. október 21. - 19:13

Az 1981. október 21-én történt incidens során 92 ember élete került veszélybe, ám csodával határos módon minden megúszták a szörnyű balesetet.

A Blikk magazin felkereste a 77 éves Nagyváthy Sándort, aki évtizedekig repült azzal a Tu-154-es repülőgéppel, amely Prágában nekicsapódott a kifutónak.

Soron kívül Rendkívüli Kormányinfó: megszűnik a benzinárstop

A gép nagyjából 15 méteres magasságból zuhant a kifutópályára, a teste kettétört, az utasok pedig közel 250 km/h-ás sebességgel csúsztak végig a betonon úgy, hogy az üzemanyagtartályban még 9 ezer liter kerozin maradt.

Ha ez az óriási mennyiségű kerozin berobbant volna, akkor mindenki szörnyethalt volna, ez viszont nem következett be, így mindössze húszan szenvedtek könnyebb sérüléseket, és csak tizenkét utas szorult orvosi kezelésre.

Jól emlékszem az esetre, a tanulságai idővel bekerültek a Malév kiképzési tematikájába is. Felfoghatatlan szerencse kellett ahhoz, hogy mindenki épségben megússza a repülőgép földhöz csapódását – idézte fel lapunknak az 1981. október 21-én történteket a 77 éves Nagyváthy Sándor, a ferihegyi Aeropark Repülőmúzeum idegenvezetője, aki évtizedeken át maga is repült ezzel a típussal. Fedélzeti mérnökként összesen 15 ezer órát töltött a levegőben, ebből 13 ezret Tu–154-es fedélzetén. Ez volt a világ egyik legbiztonságosabb repülőgépe, nem volt semmilyen műszaki hiba. Nem tisztem ítélkezni a személyzet felett, de a vizsgálat is megállapította, hogy a pilóta hibázott.” – mesélte Nagyváthy.

Később bebizonyították, hogy a pilóta alapból túl magasan érkezett meg a kifutó fölé, miközben a repülő már 265 km/h-as sebességgel haladt, amikor megkezdték az ereszkedést.

Landolás közben kinyitotta a szárnyon lévő áramlásrontó féklapokat és visszahúzta alapra a hajtóműveket, ezzel azonban elfogyott a tolóerő. Ennek következtében zuhanni kezdtek, 13-14 g-s túlterheléssel, emiatt szakadt ketté a gép a földre érkezéskor.

Az eset után találkoztam egy utassal, ő szólított meg, látva a maléves egyenruhámat. Ő azon a gépen ült, a hátsó sorokban. Döbbenetes volt, ahogy elmesélte: «Hatalmas csattanás hallatszott, a repülő törzsének teteje szétnyílt, láttam az eget, miközben még csúsztunk.»” – tette hozzá a szakember.

A fedélzeti mérnök megakadályozta a nagyobb katasztrófát, de az ő feladata lett volna még korábban a sebesség ellenőrzése és a pilóta figyelmeztetése, hogy át kell startolni. Utólag is azt gondolom, hogy ha én ülök abban a székben, akár önhatalmúlag adom rá a gázt az átstartoláshoz. Erre egyébként egy későbbi repülésem során volt is példa” – zárta gondolatait Nagyváthy.

ads

Van egy sztorid?

Szemtanúja voltál valaminek, vagy épp van egy olyan történeted, melyet szívesen megosztanál másokkal?

Küldd el nekünk, és amennyiben érdekesnek találjuk, úgy közzétesszük azt oldalunkon.